23 Ιουλίου 2024

Αυξάνονται οι καταγγελίες σε όλη την Ελλάδα για τις απάτες με τα πενταψήφια νούμερα. Προστατευτείτε πριν να είναι πολύ αργά.

Σύμφωνα με τα στατιστικά  στον Συνήγορο του Καταναλωτή οι καταγγελίες για  χρεώσεις από πενταψήφια νούμερα  αυξήθηκαν 70,83% μέχρι το Νοέμβριο 2019 σε σχέση με το 2018. Τα πενταψήφια νούμερα υψηλής χρέωσης πρόκειται για τηλεφωνικούς αριθμούς που αντιστοιχούν σε Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ).

 Στο τέλος του μήνα βλέπετε το λογαριασμό του τηλεφώνου σας φουσκωμένο κατά 20 ευρώ περίπου, ανάλογα και με το πόσα μηνύματα θα σας στείλουν.

Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, οι αριθμοί αυτοί σας στέλνουν μηνύματα στο κινητό τηλέφωνο σας, για τα οποία χρεώνεστε με την λήψη τους. 

Η γνωστή και αρκετά διαδεδομένη απάτη, που συχνά γίνεται αντικείμενο έρευνας από τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της ΕΛ.ΑΣ, λειτουργεί με τον εξής απλό αλλά αρκετά παραπλανητικό τρόπο:

  • αποστέλλεται ένα γραπτό μήνυμα (sms) από πενταψήφιο αριθμό. Σας ζητά να  μπείτε στην ιστοσελίδα που αναγράφεται σε αυτό και καταχωρώντας τον αριθμό του κινητού σας τηλεφώνου για να διεκδικήσετε πλούσια δώρα ( συνήθως κρέμες προσώπου, σώματος, κατσαρόλες, δωροεπιταγή αξίας 500 ευρώ από γνωστές αλυσίδες supermarket. και γενικά οτιδήποτε τραβά τις νοικοκυρές αφού είναι και τα εύκολα θύματα για αυτούς ).

Εδώ υπάρχουν 2 επικίνδυνα σημεία:

α) όταν μπείτε στην ιστοσελίδα πολύ πιθανό να κολλήσετε το λεγόμενο malware όπου έχουμε αναφέρει σε προηγούμενα άρθρα τι κακό μας προκαλούν. Ενδεικτικά:

  • Αποστολή πληροφοριών αναφορικά με τη συσκευή.
  • Αποστολή πληροφοριών για την κεραία η οποία χρησιμοποιείται από το χρήστη σε δεδομένη χρονική στιγμή.
  •  Αποστολή των μηνυμάτων (SMS) που στέλνει ή λαμβάνει ο χρήστης της συσκευής σε τρίτο κινητό.
  • Μη εξουσιοδοτημένη αποστολή των πληροφοριών που είναι αποθηκευμένες στη συσκευή του χρήστη (π.χ. τηλεφωνικός κατάλογος) σε άλλο κινητό.
  • Συνακρόαση των συνομιλιών του χρήστη του κινητού Και άλλα πολλά.

Β) όπως αναφέρει και η Αναπληρώτρια Συνήγορος Καταναλωτή και Διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας, Αθηνά Κοντογιάννη :Υπάρχουν τα λεγόμενα banner, τα παράθυρα που ξεπετιούνται χωρίς να τα έχεις αναζητήσει εσύ κατά την πλοήγηση σου στο διαδίκτυο, ειδικότερα στο facebook ή το Instagram. Μπορεί κατά λάθος να πατήσεις κάτι σαν ΟΚ ενώ έχεις προσπαθήσει απεγνωσμένα να το κλείσεις, ή μπορεί να έχει μια παραπλανητική επιλογή που να μην είναι ΟΚ, αλλά στην πραγματικότητα να σε οδηγήσει να αποδεχθείς την υπηρεσία”

Δε φτάνει μόνο αυτό αλλά αφού έχετε λάβει γραπτό μήνυμα στο κινητό σας, από το πενταψήφιο νούμερο. «Ο κωδικός 9248 για εγγραφή στην υπηρεσία είναι 9241, χρέωση 2, 08 ανά SMS. Διαγραφή με stop στο 54800». Από το πουθενά έχετε χρεωθεί.

Μέτρα προστασίας

  • Η πρώτη σας κίνηση πρέπει να είναι η επικοινωνία με τον πάροχο του δικτύου και η αίτηση για φραγή του πενταψήφιου αριθμού και γενικότερα των πενταψήφιων.
  • Εφόσον ξέρετε την εταιρία του πενταψήφιου αριθμού που σας χρεώνει ( λίγο δύσκολο ) να ζητήσετε τη διακοπή της αποστολής μηνυμάτων.
  • Για καλό και κακό παρακολουθείστε το λογαριασμό του τηλεφώνου σας και αν έχετε χρεωθεί με κάποιο ποσό στο οποίο δεν έχετε συναινέσει, επικοινωνείτε με το Συνήγορο του Καταναλωτή που μεσολαβεί για την αποχρέωσή σας.
  • Μην το παραμελήσετε γιατί η εμπειρία μας λέει ότι υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο οι χρεώσεις να συνεχιστούν με αποτέλεσμα  λίγους μήνες αργότερα  θα εντοπίσετε μερικές δεκάδες ευρώ στο λογαριασμό σας.

Σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 5 ν. 3297/2004, και της Σύστασης που απηύθυνε η Αρχή προς τις εμπλεκόμενες εταιρείες που παρέχουν Υπηρεσίες  Πολυμεσικής Πληροφόρησης δήλωσαν στην Αρχή ότι αποσύρουν τόσο τις επίμαχες προωθητικές ενέργειες και παύουν, γενικότερα, τις σχετικές αθέμιτες πρακτικές, τις οποίες, σε κάποιες περιπτώσεις, απέδωσαν σε συστημικό σφάλμα σε κάποιες άλλες στην απειρία του χρήστη καταναλωτή, χωρίς αναγνώριση δικής τους υπαιτιότητας.

Θα ήταν φρόνιμο να κλείσω με μια παλιά παροιμία «Είναι καλύτερα να είμαστε προσεκτικοί και προνοητικοί ώστε να ελαχιστοποιήσουμε τις απρόβλεπτες καταστάσεις και να έχουμε όσο γίνεται λιγότερες απώλειες» ως γνωστόν «Φύλαγε τα ρούχα σου, να’ χεις τα μισά».

Επισκέψεις: 32

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει