21 Ιανουαρίου 2022

«Χρειάζεται εξέλιξη και εκσυγχρονισμό στα νομοθετικά ζητήματα για την καλυτέρευση του κλάδου μας», γράφει ο Ν. Κορακιανίτης.

“Βροχή” ανακοινώσεων και εξαγγελιών από το ΥΠΕΝ το τελευταίο διάστημα με αρκετές αλλαγές όσον αφορά τον κλάδο μας αλλά και νέες παρατάσεις για τα δύο θέματα που απασχολούν τους πολίτες και εμάς τα Αυθαίρετα και το Κτηματολόγιο.

Δεν έχω σκοπό να μειώσω καμία προσπάθεια η οποία κινείται προς σωστή κατεύθυνση ωστόσο δεν μπορώ να μην επισημάνω διάφορα ‘’καυτά’’ ζητήματα που σίγουρα χρειάζονται παραπάνω διαβούλευση από τα αρμόδια όργανα μας.

Ας τα πάρουμε ένα – ένα.

Αρχικά η διαδικασία ηλεκτρονικής έκδοσης αδειών e-άδειες.

Καθημερινά βλέπουμε σε φόρουμ μηχανικών ότι ‘’βομβαρδίζεται’’ από εύλογα ερωτήματα για διάφορες διατάξεις με στόχο να βοηθήσει ο καθένας από την πλευρά του τον συνάδελφο μας.

Αν πάρουμε τον σκοπό του συγκεκριμένου νόμου θα δούμε ότι ήταν η βελτίωση στις διαδικασίες όσον αφορά τους πολίτες αλλά και η προστασία του περιβάλλοντος βάζοντας ουσιαστικά μία τάξη. Αν αναρωτηθούμε όμως αν αυτά έγιναν… η απάντηση είναι σίγουρα όχι.

Πρόσφατα ο απερχόμενος πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Πάρις Μπίλλιας με επιστολή του προς τον Πρόεδρο του ΤΕΕ κ. Στασινό σημείωσε μεταξύ άλλων: ‘’Όλα αυτά που συμπεριλήφθηκαν σε αυτόν τον νόμο των 157 άρθρων, δυστυχώς δεν κατέστη δυνατόν να επιλύσουν, παρά να θεριέψουν το μείζον πρόβλημα που μας κατατρέχει τη συνεχή αντικατάσταση νόμων και να θρέψουν το τέρας της πολυνομίας που παραμονεύει παντού.
Επίσης, αξίζει τον κόπο να αναφερθούμε στην πληθώρα των υπουργικών Αποφάσεων που συμπληρωματικά οφείλουν να ψηφίζονται κάθε φορά, για να λειτουργήσει ο κάθε νόμος σε πλήρη ισχύ και να αντιμετωπίσει αυτά που κλήθηκε να αντιμετωπίσει βάσει και αυτής της αιτιολογικής του έκθεσης.
Επιπλέον το τοπίο, συμπληρώνεται από διευκρινίσεις, γνωμοδοτήσεις απόψεις και προφορικές ή γραπτές ερωταπαντήσεις, οι οποίες συνήθως αφορούν πολύ ειδικές περιπτώσεις ενώ η ευρύτερη εφαρμογή τους κρύβει παγίδες και κινδύνους για όλες τις πλευρές που καλούνται να εφαρμόσουν ή να ελέγξουν ή και απλώς να αποδεχτούν –με σκοπό κάποια περαιτέρω Πράξη- κάποια ερμηνεία ή εφαρμογή.
Εν ολίγοις φτιάχνουμε νόμους που είναι δύσκολο να εφαρμοσθούν λόγω πολυπλοκότητας και είναι εύκολο να παρερμηνεύονται λόγω ασάφειας’’.

Σίγουρα η απάντηση που θα δοθεί από τον κ. Στασινό θα έχει ένα ενδιαφέρον.

Να πάμε τώρα στα αυθαίρετα.

Απίστευτη ταλαιπωρία των πολιτών, παρατάσεις και πάντα υπό το βλέμμα των τσουχτερών προστίμων σε όσους δεν προχωρήσουν στην διαδικασία.

Μία διαδικασία που έχει ως αποτέλεσμα αφενός την πίεση που ασκείται στους πολίτες και δεν αναφέρομαι σε περιπτώσεις που οι παρατάσεις έχουν ”ξεφύγει” και αφετέρου στην πίεση του μηχανικού να προλάβει να προχωρήσει σε όσα χρειάζονται χωρίς να ξέρει αν θα ξημερώσει με μία ακόμα παράταση. Ευελπιστώ ότι το θέμα με τις παρατάσεις θα λάβει ένα τέλος και επιτέλους τα πράγματα θα μπουν σε μία τάξη.

Νέος ΚΕΝΑΚ.

Και μέσα σε όλα αυτά ήρθε στη δημοσιότητα η διακήρυξη του διαγωνισμού του ΥΠΕΝ που αφορά στη δράση «Καθορισμός των βέλτιστων από πλευράς κόστους επιπέδων ελάχιστων απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης κτιρίων και δομικών στοιχείων & κατάρτιση εθνικού σχεδίου αύξησης του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας».

Περιμέναμε την τροποποίηση του ΚΕΝΑΚ όπως τον ξέρουμε μέχρι σήμερα αλλά τελικά αφορούσε στη διαμόρφωση του Ελληνικού Κανονισμού Κτιρίων Σχεδόν Μηδενικής Κατανάλωσης Ενέργειας (ΚΣΜΚΕ ή nZEB).

Υπενθυμίζουμε πως σχετικά με τα κτίρια nZEB έχει εκδοθεί από το 2016 η 2016/1318 σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «σχετικά με κατευθυντήριες γραμμές για την προώθηση των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας και τις βέλτιστες πρακτικές για να εξασφαλιστεί ότι έως το 2020 όλα τα νέα κτίρια θα είναι κτίρια με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας».

 Στην κατεύθυνση αυτή, το Ελληνικό Κράτος προχώρησε πριν ένα έτος στην «Έγκριση Εθνικού Σχεδίου αύξησης του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας», η οποία όμως σύμφωνα με το ΥΠΕΝ χρήζει νέων μελετών και τροποποιήσεων.

Σίγουρα εδώ δεν τέθηκαν υπόψιν οι προτάσεις του κλάδου μας. Ας ελπίσουμε ότι θα δούμε τροποποιήσεις προς νέα κατεύθυνση.

Η αλήθεια είναι ότι αν τα αναλύσουμε παραπάνω θα γράφουμε σελίδες με τα προβλήματα και τα θέματα που μας απασχολούν.

Καλό είναι να υπάρχει εξέλιξη και εκσυχρονισμός στα νομοθετικά ζητήματα που καθορίζουν το θεσμικό πλαίσιο για την λειτουργία του κλάδου μας, αλλά αυτό βέβαια πρέπει να γίνεται ύστερα από προτάσεις που θα κατατίθενται τόσο από τα Περιφερειακά τμήματα του ΤΕΕ όσο και από τους συλλόγους των μηχανικών (πάλι μέσω του ΤΕΕ).

Θεωρώ όμως ότι ήρθε η ώρα ο κλάδος μας να πάει επιτέλους ένα βήμα μπροστά και να δούμε βελτιώσεις προς την σωστή κατεύθυνση.

*Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην σελίδα LAISERGO.GR στις 23 Νοεμβρίου.

Ο Νίκος Κορακιανίτης είναι Πολιτικός μηχανικός και Ιδιοκτήτης του Τεχνικού γραφείου LAISERGO.

Επισκέψεις: 3

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει