25 Απριλίου 2024

“Πολιτικός Μηχανικός: Ο ρόλος του επαγγέλματος και οι προκλήσεις”, γράφει ο Ν. Κορακιανίτης.

Καθημερινά οι Μηχανικοί καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε τα νέα δεδομένα στον κλάδο μας με τις συνεχής αλλαγές σε τροπολογίες και Νόμους.

Η αλήθεια είναι ότι το επάγγελμα μας με το πέρασμα του χρόνου άλλαξε αρκετά.
Τόσο, που αρκετός κόσμος δεν γνωρίζει το αντικείμενο μας και γι αυτό πολλές φορές καλούμαστε να απαντάμε σε πελάτες μας για θέματα τα οποία ουσιαστικά δεν έχουμε καμία σχέση.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Ας δούμε το επάγγελμα του Πολιτικού Μηχανικού από το ”χτες” έως το ”σήμερα”, τα νέα δεδομένα και τις προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε.

Το επάγγελμα του μηχανικού είναι ένα από τα αρχαιότερα στον κόσμο. Ο πρώτος τεκμηριωμένος μηχανικός ήταν ο Ιμχοτέπ (2550 π.χ.) ο οποίος κατασκεύασε την διάσημη πυραμίδα του Φαραώ Ζοζέρ. Ο Όρος «πολιτικός μηχανικός» χρησιμοποιήθηκε μετά τους πολέμους του Ναπολέοντα για να διαχωρίσει τους πρώτους μηχανικούς που αποφοίτησαν από μη στρατιωτικά πανεπιστήμια αφού μέχρι εκείνη την εποχή υπήρχαν μόνο οι μηχανικοί από το σώμα του μηχανικού του στρατού οι όποιοι εν καιρό πολέμου κατασκεύαζαν και χρησιμοποιούσαν όργανα όπως καταπέλτες, κριούς, πύργους κτλ αλλά και σχεδίαζαν τις στρατοπεδεύσεις, ενώ εν καιρό ειρήνης σχεδίαζαν και κατασκεύαζαν τις οχυρώσεις, τους δρόμους, τις γέφυρες, τα υδραγωγεία, τα κανάλια, τους καθεδρικούς ναούς κτλ., όπως αναφέρουν τα στοιχεία που έχουν δημοσιευθεί.

Ο όρος «πολιτικός μηχανικός» προέρχεται από την μετάφραση του αγγλικού «civil engineer» που προέρχεται από το «civilization mechanics» που σημαίνει «μηχανικοί πολιτισμού».

Με τι ασχολείται ο Μηχανικός.

Με οτιδήποτε διαφοροποιείται τεχνητά από το φυσικό περιβάλλον αλλά και με το ίδιο το περιβάλλον ως αντικείμενο μελέτης και διαχείρισης. Ο Πολιτικός Μηχανικός σχεδιάζει, μελετά και επιβλέπει την κατασκευή των τεχνικών έργων, δηλαδή κτιρίων, δρόμων, γεφυρών, λιμανιών, αεροδρομίων. Σχεδιάζει και υπολογίζει το μέγεθος και τον τρόπο κατασκευής του έργου, επιλέγει τα υλικά κατασκευής και υπολογίζει τις ποσότητες τους, παρουσιάζει τη μελέτη του με σχέδια και τεύχη υπολογισμών στους πελάτες και στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες για να πάρει την άδεια κατασκευής και, τέλος, επιβλέπει την κατασκευή του έργου μέχρι την παράδοσή του.

”Πολυεργαλείο”

Πλέον στο πέρασμα των χρόνων ο πολιτικός μηχανικός διαθέτει τις γνώσεις και τις δεξιότητες για να ασχοληθεί με οποιοδήποτε αντικείμενο του ανατεθεί στο οποίο μακροχρόνια θα εξειδικευτεί μέσα από ένα πολυδιάστατο και πολύπλοκο σύνολο εργασιών που τον αφορούν. Τέτοιες εργασίες είναι η μελέτη και η κατασκευή βιώσιμων τεχνικών συστημάτων όπως τα δομικά, συγκοινωνιακά, υδραυλικά και γεωτεχνικά έργα ή η προστασία του περιβάλλοντος καθώς και η περιβαλλοντική διαχείριση.

Η θέση του Μηχανικού στις εξελίξεις.

Ο ρόλος μας θα πρέπει να είναι καθοριστικός και να αφορά την διαδικασία παραγωγής, την επίβλεψη της λειτουργίας και τη συντήρηση του εξοπλισμού του εργοστασίου, θέματα διοίκησης – οργάνωσης, ποιοτικού ελέγχου, προμήθειας υλικών, πάσης φύσεως βελτιώσεις των εγκαταστάσεων.

Οι προκλήσεις.

Οι προκλήσεις πλέον στο επάγγελμα μας είναι αρκετές. Με την τεχνολογία να τρέχει και με τα αποτελέσματα της οικονομικής κρίσης, να είναι εμφανή στον κλάδο μας πρέπει να προλάβουμε τις εξελίξεις όταν σε άλλες χώρες είναι αρκετά ποιο μπροστά από εμάς.

Σίγουρα αυτό δεν γίνεται από την μία στιγμή στην άλλη. Θα πρέπει όμως να τρέξουμε και να αποδείξουμε ότι ο πολιτικός μηχανικός παίζει σημαντικό ρόλο στο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον. Αυτό όμως για να γίνει χρειάζεται η στήριξη της πολιτείας και η κατοχύρωση των δικαιωμάτων μας.

*Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην σελίδα LAISERGO.GR στις 10 Νοεμβρίου.

Ο Νίκος Κορακιανίτης είναι Πολιτικός μηχανικός και Ιδιοκτήτης του Τεχνικού γραφείου LAISERGO.

Επισκέψεις: 236

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει