23 Απριλίου 2024

Κατέρρευσε στο -99% η κίνηση στο Ελ. Βενιζέλος – Τα μέτρα στήριξης.

Χρονική μετάθεση έξι μηνών εξασφάλισαν ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και Fraport Greece, που διαχειρίζεται τα 14 μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους προς ελληνικό Δημόσιο και ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με όσα προβλέπει πρόσφατη Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, που εκδόθηκε το περασμένο Σάββατο.

H ρύθμιση προήλθε σε συνέχεια αιτημάτων που είχαν καταθέσει οι δύο εταιρείες, που αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας, προς τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών, Υποδομών και Ανάπτυξης, αλλά και προς το ΤΑΙΠΕΔ. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Απρίλιο η κυκλοφορία στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος υποχώρησε σε ποσοστό 99%, έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2019.

Τι προβλέπεται

Το αρχικό συνολικό ποσό οφειλής της Fraport Greece ανέρχεται σε 44,1 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία έχει καταβάλει 20,7 εκατ. ευρώ, ποσό από το οποίο αντιστοιχούν 15,1 εκατ. ευρώ στην ετήσια εισφορά προς το Δημόσιο και 5,6 εκατ. ευρώ στο ΦΠΑ του ετήσιου τιμήματος παραχώρησης προς το ΤΑΙΠΕΔ. Ως εκ τούτου, η οφειλή που πρόκειται να εξοφλήσει η Fraport Greece, μετά το πέρας της εξάμηνης παράτασης (τέλη Οκτωβρίου), είναι προς το ΤΑΙΠΕΔ και διαμορφώνεται σε 23,4 εκατ. ευρώ. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, η επιμήκυνση των οφειλών επιβαρύνεται με ονομαστικό επιτόκιο ίσο με το πληρωτέο για τα έντοκα γραμμάτια του Δημοσίου εξάμηνης διάρκειας, της τελευταίας έκδοσης πριν από την επέλευση του ληξιπρόθεσμου και απαιτητού της οφειλής, προσαυξημένο κατά μισή μονάδα.

Η Fraport Greece είχε στηρίξει το αίτημά της, που εγκρίθηκε, στις διατάξεις περί δυσμενούς συμβάντος που απορρέουν από το άρθρο 45 της σύμβασης παραχώρησης. “Το ελληνικό Δημόσιο δεν θα απωλέσει κανένα έσοδο από μία τέτοια ρύθμιση αφού η υποχρέωση καταβολής θα συνεχίσει να υφίσταται σε μεταγενέστερο χρόνο, όταν η πανδημία θα έχει παρέλθει και η οικονομική δραστηριότητα θα έχει επανέλθει σε μία κανονικότητα” όπως έχει αναφέρει η εταιρεία σε σχετική επιστολή της.

Αντίστοιχη παράταση στην αποπληρωμή των οφειλών της έχει εξασφαλίσει η Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η οποία σε σχετική επιστολή της αναφέρει ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με σχεδόν καθολική έλλειψη εσόδων. Το αίτημα του ΔΑΑ για χρονική μετάθεση της αποπληρωμής των υποχρεώσεών του βασίζεται στο άρθρο 31 περί ανωτέρας βίας της κυρωθείσας, το 1995, από τη Βουλή σύμβασης παραχώρησης.

Καθίζηση της επιβατικής κίνησης

Ο Απρίλιος ήταν ο μήνας που η πανδημία COVID-19, καθώς και οι επιπτώσεις της στο αεροπορικό ταξίδι, κορυφώθηκαν σε Ευρώπη και Αμερική, με ελαχιστοποίηση των αεροπορικών πτήσεων. Ως αποτέλεσμα, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου σχεδόν μηδενίστηκε, όντας 98,9% κάτω από τα αντίστοιχα επίπεδα του 2019, και μόνο 22.000 επιβάτες περίπου. Τόσο οι επιβάτες εσωτερικού όσο και εξωτερικού κατέγραψαν μείωση της τάξης του 97,9% και 99,3% αντίστοιχα. Συνολικά, κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους, η κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε στο επίπεδο των 3,5 εκατ. επιβατών, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 45% σε σχέση με το 2019, λόγω της σημαντικής μείωσης που σημειώθηκε λόγω της πανδημίας κατά τη διάρκεια του Μαρτίου και του Απριλίου. Οι επιβάτες εξωτερικού μειώθηκαν κατά 44,7%, ενώ οι επιβάτες εσωτερικού παρουσίασαν πτώση της τάξης του 45,7%.

dimitris.delevegos@capital.gr

https://www.capital.gr/epixeiriseis/3451517/katerreuse-sto-99-i-kinisi-sto-el-benizelos-ta-metra-stirixis

Επισκέψεις: 96

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει