13 Δεκεμβρίου 2024

Χρηματοδότηση έργων αερίου και μετά το 2021 ζητούν οκτώ κράτη της Ε.Ε.

Να μην σταματήσει η χρηματοδότηση έργων φυσικού αερίου το 2021 ζητούν από την Κομισιόν 8 χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, επισημαίνοντας τον ρόλο του φυσικού αερίου ως καυσίμου «γέφυρας» για τη μετάβαση στην οικονομία της κλιματικής ουδετερότητας. Ελλάδα, Βουλγαρία, Τσεχία, Ρουμανία, Σλοβακία, Λιθουανία, Πολωνία και Ουγγαρία ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μια συμμαχία ενάντια στις αποφάσεις της Ε.Ε. να θέσει εκτός του νέου ΕΣΠΑ έργα φυσικού αερίου καθώς και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για παύση της χρηματοδότησης αντίστοιχων έργων μετά το 2021.

Τα υφιστάμενα έργα υποδομών φυσικού αερίου που αναπτύσσουν η ΔΕΔΑ, η ΕΔΑ ΘΕΣΣ και ο ΔΕΣΦΑ θεωρούνται εξασφαλισμένα ως προς τη χρηματοδότησή τους με πόρους του ΕΣΠΑ, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχουν συμβασιοποιηθεί έως το τέλος του 2020 και θα έχουν πληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021. Η προσχώρηση της Ελλάδας στη συμμαχία των 7 ανατολικών χωρών της Ε.Ε. συνδέεται με την ανάγκη υποδομών δικτύου φυσικού αερίου μετά το 2021 για την επέκταση της χρήσης του καυσίμου σε νέες περιοχές, ενώ έχει και γεωπολιτική διάσταση, υπό την έννοια της διεύρυνσης της χρήσης του φυσικού αερίου στην Ανατολική Ευρώπη και την κάλυψη της ζήτησης με αέριο μέσω των αγωγών IGB και TAP, που διέρχονται από τη χώρα, αλλά και τις νέες υποδομές αποθήκευσης LNG σε Αλεξανδρούπολη και Καβάλα.

Στην επιστολή των υπουργών Ενέργειας των 8 χωρών –που από ελληνικής πλευράς υπογράφει ο υφυπουργός Γεράσιμος Θωμάς– προς τους αντιπροέδρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Β. Ντομπρόβσκις και Φ. Tίμερμανς και τους επιτρόπους Ενέργειας K. Σίμσον, Συνοχής και Μεταρρυθμίσεων Ε. Φερέιρα και Εσωτερικής Αγοράς T. Μπρετόν αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι «η ενεργειακή και κλιματική πολιτική της Ευρώπης θα πρέπει να αναγνωρίζει τις διαφορές μεταξύ των ενεργειακών μειγμάτων των χωρών-μελών της Ε.Ε. και να επιτρέπει την εφαρμογή εξατομικευμένων λύσεων στον δρόμο προς την κλιματική ουδετερότητα». Το φυσικό αέριο, συνεχίζει, αποτελεί «τεχνολογία-γέφυρα» για την αντικατάσταση των στερεών καυσίμων και την ένταξη ΑΠΕ και απανθρακοποιημένων αερίων στο ενεργειακό σύστημα. Σημειώνεται, επίσης, ότι η πλειονότητα των έργων φυσικού αερίου σταδιακά θα μπορούν να μεταφέρουν βιομεθάνιο, υδρογόνο και συνθετικά αέρια και συνεπώς θα πρέπει να θεωρούνται καλύτερα για τη βιώσιμη και ταχεία μετάβαση προς καθαρότερη παραγωγή θέρμανσης και ηλεκτρισμού, καθαρότερες μεταφορές και οικιακά συστήματα θέρμανσης – ψύξης. Η παύση της στήριξης για περαιτέρω ανάπτυξη υποδομών αερίου που συνεισφέρουν προς την ενεργειακή μετάβαση, σημειώνουν οι 8 υπουργοί, θα καταστήσει δυσκολότερο για πολλές χώρες-μέλη να κινητοποιήσουν επαρκείς επενδύσεις και να καλύψουν τις ανάγκες τους σε έργα υποδομής. «Είναι, λοιπόν, ζωτικής σημασίας να διατηρηθεί η στήριξη της Ε.Ε. και η χρηματοδοτική συνδρομή για την ανάπτυξη υποδομών αερίου μέσω διευκολυντικού ρυθμιστικού πλαισίου και πρόσβασης στα διαρθρωτικά ταμεία και στα δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων», καταλήγει η επιστολή.

https://www.kathimerini.gr/1079328/article/oikonomia/epixeirhseis/xrhmatodothsh-ergwn-aerioy-kai-meta-to-2021-zhtoyn-oktw-krath-ths-ee

Επισκέψεις: 97

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει