13 Δεκεμβρίου 2024

Ανοιχτό το ενδεχόμενο να ανατεθεί σε ιδιωτικό φορέα η λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης.

Ανοιχτό το ενδεχόμενο να ανατεθεί σε ιδιωτικό φορέα η λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης άφησε ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής. Επισκεπτόμενος χθες το εργοτάξιο του σταθμού «Βενιζέλου», γύρω από την τύχη του οποίου περιστρέφεται το έργο την τελευταία πενταετία, ο υπουργός έθεσε ως καταληκτική ημερομηνία λειτουργίας του έργου τον Απρίλιο το 2023. Η παρουσία του υπουργού, μία ημέρα πριν από την επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, είχε και στόχο «να πέσουν οι τόνοι» ανάμεσα στην «Αττικό Μετρό» και στον ανάδοχο του έργου, μετά την ανταλλαγή αλληλοκατηγοριών.

Ο κ. Καραμανλής επισκέφθηκε χθες τα εργοτάξια στους σταθμούς «Βενιζέλου» και «Νομαρχίας», ενώ συγκάλεσε σύσκεψη στα γραφεία της «Αττικό Μετρό». Οπως ανακοίνωσε, αποφασίστηκε η λειτουργία του μετρό να ανατεθεί σε φορέα ο οποίος θα προκύψει από διαγωνιστική διαδικασία «κατά τα πρότυπα των σύγχρονων ευρωπαϊκών συστημάτων μετρό». Οπως ανέφερε ο κ. Καραμανλής, ο διαγωνισμός θα προκηρυχθεί άμεσα, καθώς απαιτούνται τουλάχιστον 2,5 έτη μέχρι να καταλήξει. Η επιλογή αυτή παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον – στο μετρό της Αθήνας είχε προτιμηθεί η εκπαίδευση στελεχών στη Γερμανία και κατόπιν η εκπαίδευση του προσωπικού στην Ελλάδα από αυτούς. Ωστόσο, τις «χρυσές εποχές» υπήρξαν και αθρόοι διορισμοί με κομματικό πρόσημο, ενδεχόμενο που με την ανάθεση σε ιδιώτη αποκλείεται. Να σημειωθεί ότι η διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού επιβάλλεται και από τη νομοθεσία (ευρωπαϊκός κανονισμός 1370/2007) στις περιπτώσεις όπου δεν υφίσταται δημόσιος φορέας με τον οποίο θα συμβληθεί η αναθέτουσα αρχή.

Ο υπουργός ανακοίνωσε επίσης ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει τον Απρίλιο του 2023 ενιαίο (δηλαδή με τον σταθμό «Βενιζέλου»), γεγονός που υποδεικνύει ότι υπάρχει κατ’ αρχήν μια συνεννόηση με τον ανάδοχο του έργου ως προς το χρονοδιάγραμμα που θα ακολουθηθεί. Προκειμένου να κερδηθεί χρόνος, το υπουργείο αποφάσισε η απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων να μη γίνει με ανοιχτό διαγωνισμό όπως ανακοινωνόταν έως σήμερα, αλλά με ανάθεση από τον εργολάβο του έργου, για να μη μεσολαβήσει διαγωνιστική διαδικασία. Στόχος είναι η απόσπαση να ξεκινήσει στις αρχές του φθινοπώρου, αφού ολοκληρωθεί η απομάκρυνση της άμμου με την οποία έχουν καλυφθεί οι αρχαιότητες στη Βενιζέλου. Και κατόπιν, στις αρχές του 2021 να αρχίσει η αρχαιολογική έρευνα του υποστρώματος (λίγο νωρίτερα στη νότια είσοδο του σταθμού).

Πάντως, πριν ξεκινήσει η απόσπαση πρέπει να γίνει η πρόσληψη της εταιρείας, καθώς πρέπει να κατατεθεί μελέτη στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο προς έγκριση. Ο υπουργός επανέλαβε ότι η κυβέρνηση, όσο και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, η Περιφέρεια, ο δήμος συμφωνούν πως η απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων είναι η βέλτιστη λύση, ενώ υποστήριξε ότι όποιος προσφύγει θα φέρει το βάρος της ευθύνης για τη συνέχεια. «Η επίσκεψη του πρωθυπουργού, άλλωστε, αύριο (σ.σ. σήμερα) γίνεται και γι’ αυτό τον λόγο. Για να σηματοδοτήσουμε ότι κάτι πλέον αλλάζει σε αυτή την πόλη», δήλωσε.

Αν η επίσκεψη του υπουργού Υποδομών είχε (και) ως στόχο να πέσουν οι τόνοι, αινιγματική παραμένει η στάση της «Αττικό Μετρό» σχετικά με τις διεκδικήσεις του αναδόχου. Μέχρι στιγμής οι εργολάβοι διεκδικούν περί τα 38 εκατ. ευρώ για την κύρια γραμμή και 11 εκατ. ευρώ για την επέκταση προς Καλαμαριά, για καθυστερήσεις της προηγούμενης διοίκησης (επί προεδρίας Γιάννη Μυλόπουλου). Ωστόσο, ο νέος πρόεδρός της Νίκος Ταχιάος δηλώνει ότι οι διεκδικήσεις του αναδόχου είναι περίπου 100 εκατ. ευρώ και η βασιμότητά τους θα εξεταστεί πρώτα από επιτροπή, πριν οδηγηθούν στη διαιτησία.

https://www.kathimerini.gr/1079894/article/oikonomia/epixeirhseis/se-idiwth-h-leitoyrgia-toy-metro-8essalonikhs

Επισκέψεις: 375

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει