23 Απριλίου 2024

“Δημόσια έργα. Ο ρόλος του μηχανικού στην μελέτη και την σωστή εφαρμογή”, γράφει ο Ν. Κορακιανίτης.

Ένα μεγάλο ζήτημα το οποίο μας απασχολεί όλους ανεξαρτήτως κλάδου είναι τα δημόσια έργα τα οποία ξεκινούν με τυμπανοκρουσίες και  υποσχέσεις και καταλήγουν μοιρολατρικά σαν «το γεφύρι της Άρτας».

Σε αυτό το ζήτημα κάποιος θα πει, μα φταίει η γραφειοκρατία, φταίνε οι παράγοντες, χειρισμοί που δεν είχαν προβλεφθεί. Θα συμφωνήσω αλλά σίγουρα ίσως έφταιγε και από την αρχή ο μη σωστός σχεδιασμός.

Δηλαδή δεν μπορούμε να μιλάμε για έργα δημόσια τα οποία καταλαβαίνουμε όλοι μας πόσο ανάγκη τα έχει ο πολίτης ο οποίος «τα πληρώνει κιόλας» και να μην έχουμε μια βάση.

Συνάδελφοι μας μηχανικοί του δημόσιου τομέα αντιμετωπίζουν καθημερινά πλήθος έργων τα οποία όμως αδυνατούν να ανταπεξέλθουν καθώς δεν επαρκούν οι μηχανικοί. Άρα η δουλειά πέφτει σε ένα άτομο το οποίο όσο και καλή διάθεση να έχει αδυνατεί να τα βγάλει πέρα στο χρονοδιάγραμμα που τίθεται εξ αρχής.

Και μιλάμε για όσους δεν το έχουν καταλάβει για ένα πολύπλοκο σχήμα επίβλεψης. Όχι ο μηχανικός δεν είναι εκεί στο έργο μόνο για να δει αν οι άλλοι τα κάνουν σωστά. Είναι εκεί για να βρει λύσεις, για να τροποποιήσει κάθε αλλαγή που ενδεχομένως προκύψει την τελευταία στιγμή, να προβλέψει καταστάσεις που θα κωλυσιεργήσει την διαδικασία  του έργο κ.α.

 Ο ρόλος που καλούμαστε να διαδραματίσουμε ως επιβλέποντες μηχανικοί και οι υποχρεώσεις μας απορρέουν ανάλογα με την θέση στην οποία βρίσκονται.

Με αυτές τις σκέψεις διαβάζοντας τις δηλώσεις του Υπουργού για χρηματοδότηση με 100 εκατ. ευρώ μελετών και ενισχύσεων των τεχνικών υπηρεσιών των δήμων που δεν έχουν επάρκεια με ιδιώτες μηχανικούς από το ειδικό μητρώο της ΕΕΤΑΑ, θεωρώ πως βρίσκεται στην σωστή κατεύθυνση αλλά.

Το έχω ήδη επισημάνει επανειλημμένα ότι ‘όλες αυτές οι ενέργειες πρέπει αφενός να γίνονται με διαβούλευση και αφετέρου να κατευθύνονται μέσω του Τ.Ε.Ε.

Ξέρουμε (σύμφωνα πάντα με τον Υπουργό) ότι με το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», ύψους 2,5 δισ. ευρώ, θα δημιουργηθούν 40.000 θέσεις εργασίας στον ιδιωτικό τομέα, σε 5.000 έργα χωρίς να γνωρίζουμε το ρόλο μας αφενός και αφετέρου τις συνέπειες από αυτά.

Κάνοντας και ένα πολιτικό σχόλιο θέλω να πω ότι σωστές οι επιλογές των έργων του προγράμματος

 (αντικαταστάσεις πεπαλαιωμένων δικτύων ύδρευσης, αναβάθμιση βιολογικών καθαρισμών, ασφάλεια αστικών εγκαταστάσεων, χώροι αναψυχής για παιδιά κλπ), αλλά να υπενθυμίσω ότι στην Κέρκυρα είχαν ενταχθεί τέτοια έργα στο προηγούμενο πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ το οποίο μετονομάστηκε σε  ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ και καλούνται τώρα οι νέες δημοτικές αρχές να επιλέξουν τις προτεραιότητες και ξανά απ’ την αρχή.

Αναφορικά σε ότι αφορά ΄τον κλάδο μας είναι βέβαιο ότι το τελευταίο διάστημα με τις διαχρονικές κρίσεις αυτός  έχει πληγεί. Τα 800 ευρώ δεν ήρθαν ποτέ, η υγειονομική κρίση μας έδωσε ένα γερό χαστούκι για την επιβίωση μας και τώρα περιμένουμε να δούμε τις εξελίξεις με τον ρόλο μας ως μηχανικοί τόσο στα ιδιωτικά όσο και στα δημόσια έργα.

Ενέργειες που στοχεύουν στην ανάπτυξη υποδομών και στην βελτίωση του τρόπου ζωής των πολιτών προφανώς θα πρέπει να υλοποιούνται από τους αρμόδιους φορείς ( οι οποίοι θα έχουν και την γενική επίβλεψη των διαδικασιών και πάντα διασφαλίζοντας το δημόσιο συμφέρον) αλλά η  προτροπή και η καθοδήγηση θα πρέπει να γίνεται με βάση την τεχνογνωσία , την μελέτη και την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής η οποία θα προκύπτει από τον κλάδο των επιστημόνων.

Επισκέψεις: 199

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει