Η ηλεκτρονική διαβούλευση για το Νομοσχέδιο «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής νομοθεσίας» ολοκληρώθηκε την Παρασκευή παρά το γεγονός ότι είχε ζητηθεί παράταση, καθώς και αυτό το νομοσχέδιο ήρθε σε μία ακατάλληλη εποχή (Αύγουστος), που από την μία ήταν οι διακοπές πολλών και από την άλλη τρέχαμε όλοι για τις παρατάσεις που εκκρεμούσαν.
Στα σημαντικά της διαβούλευσης θα σημειώσω την συμμετοχή που υπήρξε από παράγοντες του κλάδου μας, περιβαλλοντικούς φορείς αλλά και πολίτες όπου στην διαδικτυακή πλατφόρμα του Υπουργείου στον βασικό κορμό του νομοσχεδίου με 1184 σχόλια προσπάθησαν όλοι με τον πιο απλό τρόπο να εξηγήσουν ότι με αυτό το νομοσχέδιο μιλάμε για την απαξίωση περιουσιών με τη μέθοδο του ‘’ξαφνικού θανάτου’’, όπως διάβασα εύστοχα στα σχόλια της διαβούλευσης.
Δεν θα αναφερθώ σε αυτό το άρθρο στα τεχνικά χαρακτηριστικά εξάλλου τα ανέλυσα όλα και εγώ στο πλαίσιο της διαβούλευσης με επισήμανση κυρίως στο άρθρο 28.
Διαβάζοντας λοιπόν το προηγούμενο διάστημα τις επισημάνσεις ένα είναι το συμπέρασμα ότι η κυβέρνηση για μια ακόμα φορά νομοθετεί συγκρίνοντας ανόμοιες καταστάσεις και ταυτότητες που διαμορφώθηκαν ιστορικά με πολύ διαφορετικό τρόπο. Στόχος δεν είναι στήριξη των πολιτών εν μέσω πανδημίας και σε μια δύσκολη κατάσταση, αλλά των «μεγάλων» επενδύσεων.
Μέσα στην βιασύνη της ξεχνά σημαντικές αναφορές κυρίως στο κομμάτι που μας καίει όλους για την εκτός σχεδίου δόμηση. Όσον αφορά συγκεκριμένα το άρθρο 28 στη δόμηση εκτός σχεδίου και το άρθρο 29 που περιγράφει τους μέγιστους συντελεστές δόμησης βλέπουμε τον μονόδρομο που δημιουργείται για καθ’ ύψος εξάντληση του συντελεστή και με τα προβλήματα που θα αναπτυχθούν με τα υφιστάμενα κτίρια που προσβλέπουν σε αναβαθμίσεις μέσω επεκτάσεων – μεγέθυνσης των επιφανειών κοινόχρηστων χώρων ή δωματίων.
Το Ευρωπαϊκό δικαστήριο Δικαιωμάτων.
Μέσα στο πλαίσιο της διαβούλευσης διάβασα αρκετά σημαντικά σχόλια και η αλήθεια είναι ότι θυμήθηκα τις αποφάσεις στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου ( ΕΔΔΑ). Μιλάμε για την αναφορά στην παράνομη προσβολή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης που έχει επιδείξει ο νομοταγής διοικούμενος προς τη διοίκηση. Η εμπιστοσύνη αυτή συνίσταται στη νόμιμη προσδοκία του να οικοδομήσει το γήπεδο ιδιοκτησίας του με βάση την αρτιότητα των 4 στρεμμάτων που αυτό είχε κατά το χρόνο που το απέκτησε. Άρα θα έπρεπε το άρθρο αυτό να στηριχτεί πάνω σε αυτές τις αρχές αφού είχε ολοκληρώσει όλα τα προ απαιτούμενα και κυρίως πάνω στην κοινωνική ανάγκη για προστασία των περιουσιών των πολιτών.
Ειδικότερα με την απαίτηση των 45μετρων προσώπου σε κοινόχρηστο δρόμο για την απόκτηση της οικοδομησιμότητας του οικοπέδου θα επιφέρει μια απίστευτη σύγχυση με δεδομένο ότι δεν όχι μόνο δεν έχει ολοκληρωθεί το κτηματολόγιο αλλά και ούτε χωροταξικά στο πανελλήνιο, αλλά πολύ περισσότερο όταν οι δρόμοι δεν έχουν οροθετηθεί και χαρακτηριστεί. Προφανώς αυτό είναι αρμοδιότητα του δημοσίου και όταν υπάρχει αυτή η βασική έλλειψη πως είναι δυνατόν να ζητάς την απαίτηση προσώπου σε κοινόχρηστο όταν δεν έχεις εξ αρμοδιότητας χαρακτηρίσει – οριοθέτηση τι είναι κοινόχρηστο.
Επί παραδείγματι με το μέτρο των 4.000τμ αφενός θα είναι η ελαχίστη έκταση όπου κατά κανόνα θα επιτρέπεται η δόμηση για έναν ιδιώτη και αφετέρου με αντίστοιχα ίδια τετραγωνικά θα δύναται να γίνεται μια επένδυση τουριστικού καταλύματος. Σίγουρα λοιπόν με τον τρόπο αυτό θα μειωθούν οι ιδιωτικές επενδύσεις ενώ από την άλλη θα προάγεται η εκμετάλλευση της γης.
Οι οικονομικές επιπτώσεις…
Πραγματικά πως είναι δυνατόν να γίνεται η ψήφιση ενός τέτοιου νομοσχεδίου, ενώ δεν έχουμε Τοπικά Χωρικά Σχέδια» και «να μη ζητείται η γνώμη των κατά τόπους Δήμων.
Οι οικονομικές επιπτώσεις και όχι μόνο θα είναι τεράστιες και μη αναστρέψιμες στην ανάπτυξη της υπαίθρου. Φέρνοντας παράδειγμα τον τόπο που εργάζομαι και ζω, την Κέρκυρα, η επιβίωση των πολιτών στο 90% είναι ο τουρισμός. Οι άνθρωποι έχουν επενδύσει σε αναβαθμίσεις μέσω επεκτάσεων των επιφανειών κοινόχρηστων χώρων ή δωματίων για να προχωρήσουν σε βελτίωση των υποδομών τους.
Σε καμία περίπτωση η δίχρονη παράταση που δίνεται για διατήρηση οικοδομησιμότητας δεν μπορεί να μας καθησυχάσει καθώς δεν αποδεικνύεται από πουθενά ότι θα είναι και νόμιμη αλλά και δεν αφορά την πλειοψηφία των ιδιοκτησιών που πλήττονται από το Νομοσχέδιο και μάλιστα όλα αυτά εν μέσω κρίσης.
Κανείς δεν διαφωνεί με την εξαγγελλόμενη πρόθεση να υπάρξει τάξη στο μεγάλο ζήτημα της εκτός σχεδίου δόμησης.
Μόνο που αυτό θα έπρεπε να γίνει «νοικοκυρεμένα» και όχι «στο πόδι», για τα «συμφέροντα» κάποιων.
Επιγραμματικά τα προβλήματα που δημιουργούνται είναι:
- Άνιση αντιμετώπιση ιδιωτικών ατομικών επενδύσεων.
- Οικονομικό «κραχ» στην προσωπική περιουσία χιλιάδων συμπολιτών.
- Προβλήματα σε συναλλαγές, υποθήκες, εξυπηρέτηση τραπεζικών δανείων αλλά και όλων διοικητικών πράξεων με επιπρόσθετη επιβάρυνση του κρατικού μηχανισμού.
- Σημαντική μείωση αποκέντρωσης των πόλεων και δημιουργία νέων πυρήνων αστικών πόλεως.
Χάνεται η εμπιστοσύνη του πολίτη προς το Κράτος αφού διαπιστώνει, ότι πάρα τους κόπους του για να χτίσει κάτι σε μια νύχτα τα χάνει όλα. Και μην ξεχνάμε ότι αυτό είναι αλυσίδα με τους ιδιοκτήτες να σκέφτονται να προχωρήσουν σε πωλήσεις για να σώσουν την αξία των οικοπέδων τους.
Το πρόβλημα αντιμετωπίζεται από την βάση του.
Με αυτό το νομοσχέδιο και με τον περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης αυτό αποτελεί παρελθόν. Μέσα σε μία νύχτα λοιπόν θα δουν τα όνειρα και τις ελπίδες τους που είχαν εναποθέσει στις μικρές ναι μεν επενδύσεις στην περιουσία τους αλλά σίγουρα ζωτικής σημασίας να εξαφανίζονται, μία περιούσια που απέκτησαν πληρώνοντας εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για να είναι νόμιμοι…
Κανένα πρόβλημα δεν θα λυθεί αν πρώτα δεν επιλυθούν όλα όσα μας έφεραν σε αυτή την κατάσταση. Ο στόχος θα έπρεπε να είναι τα συμφέροντα της κοινωνίας, ο χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός και η προστασία του περιβάλλοντος.
Παραθέτω την δική μου επισήμανση στο πλαίσιο της διαβούλευσης. http://laisergo.gr/2020/09/02/%cf%80%ce%b1%cf%81%ce%b1%cf%84%ce%ae%cf%81%ce%b7%cf%83%ce%b7-%cf%83%cf%84%ce%bf-%ce%ac%cf%81%ce%b8%cf%81%ce%bf-28-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%bd%ce%bf%ce%bc%ce%bf%cf%83%cf%87%ce%b5%ce%b4%ce%af%ce%bf%cf%85/
Νικόλαος Κορακιανίτης: Πολιτικός Μηχανικός Laisergo.gr
Επισκέψεις: 203
Περισσότερες ειδησεις
“Δασικοί χάρτες: Πώς σώζεται το ακίνητο αν χάθηκαν οι προθεσμίες”, γράφει ο Ν. Κορακιανίτης.
“Τέλος 5 ευρώ για την Αλύπα ή Τέλος Αλύπα;”, γράφει ο Ν. Κορακιανίτης.
“Ποτέ ξανά: Η ώρα της αλήθειας έχει φτάσει!”, γράφει ο Ν. Κορακιανίτης.