2 Μαρτίου 2024

ΤΕΕ Χίου: Ο πρώτος που δεν σέβεται θεσμούς και νόμους είναι το ίδιο το κράτος.

Οι απόψεις του τεχνικού κόσμου της Χίου, όπως αποφασίστηκαν έπειτα από διαλογική συζήτηση κατά την τελευταία συνεδρίαση της Νομαρχιακής επιτροπής αποτυπώνονται σε επιστολή που έστειλε το ΤΕΕ Χίου προς τον αρμόδιο υπουργό σχετικά με την τακτοποίηση αυθαιρέτων κατηγορίας 5 του ν. 4495/17 η οποία λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2020.

Η επιστολή του ΤΕΕ Χίου:

Κύριε Υπουργέ,

τις τελευταίες ημέρες διαπιστώνεται η δυσκαμψία του υπουργείου σας και εσάς προσωπικά σε ένα δίκαιο αίτημα που εκφράζουν οι μηχανικοί της χώρας, οι συμβολαιογράφοι, οι λογιστές και οι ενώσεις ιδιοκτητών ακινήτων.

Πρόκειται για την «κάθετη» και σθεναρή άρνησή σας στην παράταση της καταληκτικής προθεσμίας για την τακτοποίηση αυθαιρέτων κατηγορίας 5 του ν. 4495/17 η οποία λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2020. Η στάση σας αυτή αιτιολογείται με -ευρηματικά επιχειρήματα περί σεβασμού στους θεσμούς του κράτους, περί ευκολίας διαδικασιών υπαγωγής, κ.α. ευφάνταστα.

Επιχειρήματα που θα ταίριαζαν σε μία οργανωμένη κοινωνία και έναν οργανωμένο οργανισμό του δημοσίου με αρχές και κανόνες λειτουργίας.

Εάν τα στελέχη του υπουργείου σας κι εσείς ο ίδιος είχατε αντίληψη για τον τρόπο λειτουργίας της ελληνικής κοινωνίας και του ελληνικού δημοσίου θα αντιλαμβανόσασταν τη φαιδρότητα των ισχυρισμών σας.

Η ελληνική κοινωνία, η οποία περιλαμβάνει και τους μηχανικούς αυτής της Χώρας, προσπαθεί να επιβιώσει σε δύσκολες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες, διαπιστώνοντας σε κάθε βήμα της ότι ο πρώτος που δεν σέβεται θεσμούς και νόμους είναι το ίδιο το κράτος.

Τα παραδείγματα πολλά. Εστιάζοντας σε αυτά που αφορούν στις διαδικασίες υπαγωγής αυθαιρέτων (ν.4014/11, ν.4178/13, ν.4495/17), αναφέρονται ενδεικτικά:

  1. Αεροφωτογραφίες 2011: Το κράτος για τη διασφάλιση της εγκυρότητας της διαδικασίας τακτοποίησης αυθαιρέτων έχει αυτό- υποχρεωθεί να παράσχει αεροφωτογραφίες της κρίσιμης περιόδου. Εν έτει 2020 αυτό δεν έχει πραγματοποιηθεί και ούτε φαίνεται φως στον ορίζοντα, με αποτέλεσμα την οικονομική επιβάρυνση των αιτούντων υπαγωγής και τη νομική ακροβασία των μηχανικών. Όπως θα έπρεπε να γνωρίζετε δεν υπάρχει πιστοποιημένος φορέας παροχής αεροφωτογραφιών ή/και δορυφορικών φωτογραφιών με αποτέλεσμα όλες οι υπαγωγές να είναι έωλες και ευεπίφορες σε αμφισβήτηση από οποιονδήποτε τρίτο.
  1. Νομική – Επιστημονική Υπόσταση Νομοθεσίας: Το γεγονός ότι μέχρι σήμερα, εννέα (9) έτη μετά την πρώτη ισχύ νομοθεσίας για την τακτοποίηση αυθαιρέτων έχουν εκδοθεί πλείστες διευκρινιστικές εγκύκλιοι και παρατηρήσεις, υποδεικνύει αφενός την προχειρότητα σύνταξης του Νόμου, αφετέρου την πλήρη άγνοια της πολυπλοκότητας της ελληνικής πραγματικότητας (και) στα αυθαίρετα κτίσματα. Αντιλαμβάνεστε επομένως ότι η διαδικασία υπαγωγής δεν μπορεί να είναι υπόθεση δύο λεπτών όπως ευαγγελίζεστε.
  2. Επιτροπές Εξέτασης Αυθαιρέτων: Έπειτα από τους ωμούς εκβιασμούς των υπηρεσιών του ΥΠΠΟ υποχρεώθηκαν άβουλα και με επαχθή τρόπο ιδιοκτήτες που κατασκεύασαν αυθαίρετα πριν την κήρυξη της περιοχής σε «αρχαιολογικού» ενδιαφέροντος να αιτούνται την έγκριση από τις επιτροπές «φάντασμα» των άρθρων 116 και 117.
  3. Προσωρινή Διαχείριση των επιτροπών «φάντασμα»: Η καταπληκτική -χαρακτηρισμός που ισχύει αποκλειστικά και μόνο για τους εντός του υπουργείου- ιδέα τα θέματα των επιτροπών «φάντασμα» των άρθρων 116 & 117 να προωθηθούν προσωρινά -και όλοι αντιλαμβανόμαστε τί σημαίνει «προσωρινά» για το ελληνικό κράτος- στα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής και στα Κεντρικά Συμβούλια Αρχιτεκτονικής, εκτός ότι για ακόμα μια φορά εξέθεσε το «σεβασμό του κράτους στους θεσμούς» δημιούργησε πληθώρα άλλων προβλημάτων, τα οποία σας έχουμε εκθέσει πολλάκις με προηγούμενες επιστολές.
  4. Δασαρχείο – Δασικοί Χάρτες: Μετά το φιάσκο των πρώτων δασικών αναρτήσεων και το γεγονός ότι ορισμένα δασαρχεία δεν εκδίδουν βεβαιώσεις χαρακτηρισμού ενόψει των τελικών δασικών αναρτήσεων, αντιλαμβάνεστε ότι είναι άσκοπη περαιτέρω επιχειρηματολογία σχετικά με το «σεβασμό στους θεσμούς» από το κράτος.
  5. Δυσλειτουργία Υπηρεσιών Δόμησης: Όπως θα έπρεπε να γνωρίζετε, η βασική διεργασία για την υπαγωγή αυθαιρέτου στην ηλεκτρονική πλατφόρμα είναι η σύγκριση των προβλεπόμενων στην οικοδομική άδεια με την πραγματική κατασκευή. Εν έτει 2020 η διερεύνηση αυτή γίνεται με επίσκεψη του μηχανικού ή του ιδιοκτήτη στην αρμόδια Υ.Δομ., έρευνα στο αρχείο για το φάκελο της άδειας, λήψη των σχετικών σχεδίων, εξαγωγή τους προς ηλεκτρονική σάρωση, επιστροφή σχεδίων στην αρμόδια Υ.Δομ., μετάβαση στο γραφείο, αναμονή λήψης σαρωμένων σχεδίων, αντιπαραβολή με μετρήσεις της πραγματικής κατάστασης, υπολογισμός αυθαιρεσιών και κατόπιν ενημέρωσης και συναίνεσης του ιδιοκτήτη, υπαγωγή στην πλατφόρμα διαχείρισης. Εάν κουραστήκατε να διαβάζετε, φανταστείτε πόσο αυτή η διαδικασία δυσχεραίνει με τον τρόπο λειτουργίας των ΥΔομ μετά τα μέτρα που επιβλήθηκαν για Covid-19. Φανταστείτε, και αν δεν μπορείτε ρωτήστε σε κάποια ΥΔομ, πόσο δύσκολα αντιμετωπίζεται αυτή η κατάσταση με ένα υπάλληλο για το αρχείο.

Κύριε Υπουργέ,

τα παραπάνω χαρακτηριστικά παραδείγματα υποδεικνύουν ότι το μόνο που είναι θεσμοθετημένο από την πλευρά της πολιτείας είναι η «ασέβεια στους θεσμούς του κράτους». Αποτελεί κοινή αντίληψη ότι η διαχείριση των αυθαιρέτων έγινε καθαρά για εισπρακτικούς λόγους και είναι αυτό που πραγματικά ενδιαφέρει την εκάστοτε κυβέρνηση.

Για το λόγο αυτό μια διαδικασία η οποία όντως θα μπορούσε να είναι απλή και να επιφέρει το προσδοκώμενο (έσοδα στην κυβέρνηση) καθημερινώς αποδεικνύεται ότι είναι έωλη. Με αυτά τα εφόδια καλούνται οι μηχανικοί της Χώρας να αυτενεργήσουν, ακροβατώντας νομικά και πειθαρχικά, ώστε να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες του κράτους και των ιδιοκτητών. Είναι πρόδηλα άδικο να μην εισακούετε η άποψή τους, πόσο δε μάλλω να μένουν «ξεκρέμαστοι» από τον κύριο συνεργάτη τους.

Για τους λόγους αυτούς αιτούμαστε:

  1. Παράταση ισχύος όλων των κατηγοριών του ν. 4495/17 μέχρι την παρέλευση εξαμήνου από την έναρξη της «ηλεκτρονικής ταυτότητας κτηρίου»
  2. Παράταση προθεσμίας ανάρτησης δικαιολογητικών, σχεδιών ,κτλ. για τις υπαγωγές κάθε κατηγορίας και νόμου τουλάχιστον έξι μήνες από τη λήξη της πρώτης προθεσμίας 3. Αναθεώρηση των περιπτώσεων που εξετάζονται από τις επιτροπές των άρθρων 116 και 117
  3. Σύσταση των επιτροπών των άρθρων 116 & 117

Για τη Ν.Ε. Χίου / ΤΕΕ T. ΒΑ. Αιγαίου

-Ο-

Πρόεδρος

Δρ. Εμ. Γ. Μισυρλής

Επισκέψεις: 90

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει