29 Νοεμβρίου 2020

Επανεκκίνηση για τα μεγάλα έργα.

Ο γίγαντας των κατασκευών «ξυπνάει» μετά τη συρρίκνωση κατά τη δεκαετή οικονομική κρίση που χτύπησε την πόρτα των μεγάλων έργων ήδη από το 2007. Η προστιθέμενη αξία του κλάδου υποχώρησε την περίοδο 2007-2017 κατά 60,7%. Το πρώτο κουδούνι του επενδυτικού restart χτύπησε τον περασμένο Φεβρουάριο με την έναρξη της παραχώρησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης, μια επένδυση 480 εκατ. ευρώ.

Στο προσκήνιο

Αυτή την περίοδο, μέσα από μαραθώνιες διαγωνιστικές διαδικασίες και εμπλοκές που απείλησαν να τινάξουν τα έργα στον αέρα, οι δύο πρωταγωνιστές της επόμενης δεκαετίας βγαίνουν στο προσκήνιο. Το τεράστιο πρότζεκτ του Ελληνικού, με την πρώτη φάση της επένδυσης να φτάνει τα 2 δισ. ευρώ στην πρώτη πενταετία, και η Γραμμή 4 του μετρό, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ, δεν θα δημιουργήσουν μόνο άμεσες θέσεις εργασίας, αλλά θα τροφοδοτήσουν και ένα ευρύ οικοσύστημα επιχειρήσεων και αυτοαπασχολουμένων για μελέτες, επιμέρους εργασίες, πρώτες ύλες, εξοπλισμό.

Τίμημα 1,158 δισ. ευρώ

Η αποσφράγιση, στην αρχή της εβδομάδας, των οικονομικών προσφορών για τη Γραμμή 4 άναψε τις μηχανές για το μεγαλύτερο έργο υποδομής στην Ελλάδα και στην ΕΕ, που εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε αύξηση του ΑΕΠ 1% ετησίως. Η κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom Transport έκοψε πρώτη το νήμα με τίμημα 1,158 δισ. ευρώ, προσφέροντας έκπτωση 12,19%, και άφησε πίσω το δεύτερο σχήμα ΑΚΤΩΡ – Ansaldo – Hitachi που έδωσε 1,18 δισ. ευρώ και έκπτωση 10,57%.

Ο δρόμος ανοίγει, όπως όλα δείχνουν, για την υπογραφή του «χρυσού» συμβολαίου, που αναδιατάσσει το κατασκευαστικό σκηνικό της χώρας. Πέραν εξαιρετικού απροόπτου, ο διαγωνισμός δεν θα βρεθεί μπροστά σε νέα δικαστική εμπλοκή μετά το πέρας της δεκαήμερης προθεσμίας που έχει ο δεύτερος της κούρσας για υποβολή ένστασης στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών. Εκτιμάται ότι εντός των επόμενων 3-4 μηνών θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες.

Η νικήτρια συμμαχία, με επικεφαλής την ΑΒΑΞ, θα εντάξει στο χαρτοφυλάκιό της ένα έργο προβλεπόμενης δαπάνης 1,51 δισ. ευρώ, στο οποίο αντιστοιχεί προκαταβολή 150 εκατ. ευρώ.

Η νικήτρια κοινοπραξία «τρέχει» ήδη την επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά, με τους τρεις τελευταίους σταθμούς να αναμένεται να παραδοθούν εντός του 2022.

Το αποτύπωμα

Συνδέοντας πολυσύχναστες και πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας, όπως Γαλάτσι, Κυψέλη, Εξάρχεια, Κολωνάκι, Καισαριανή, Ζωγράφου, η πρώτη φάση της Γραμμής 4, Αλσος Βεΐκου – Γουδή, εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί καθημερινά 220.000 επιβάτες. Οταν η νέα γραμμή του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου ολοκληρωθεί, το τμήμα των 12,8 χλμ. και των 15 σταθμών θα εξυπηρετεί 310.000 επιβάτες ημερησίως. Περίπου 295.000 πολίτες θα επωφελούνται από τη γραμμή σε ακτίνα 500 μ. από την κατοικία τους, ενώ οι αντίστοιχες θέσεις εργασίας είναι 120.000.

Οι driverless συρμοί της νέας γραμμής θα πρέπει να έχουν δυναμική κάλυψης της προβλεπόμενης επιβατικής κίνησης 8.000 επιβατών κατά την ώρα αιχμής στο τμήμα με τον μεγαλύτερο φόρτο ανά κατεύθυνση, Ευαγγελισμός – Κολωνάκι, κατά το έτος 2030, αλλά και μακροπρόθεσμα, μεταφέροντας μέχρι και 13.000 επιβάτες στην ώρα αιχμής.

35 σταθμοί

Το μεγάλο έργο, που πρωτοεξαγγέλθηκε το 2005 από τον τότε υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Γιώργο Σουφλιά, σε πλήρη ανάπτυξη θα φτάσει τα 38,2 χλμ. με συνολικά 35 σταθμούς. Η ολοκλήρωση της νέας γραμμή, σχήματος «U», με τα δύο ακτινικού χαρακτήρα σκέλη, θα ενώσει σε πέντε φάσεις την Πετρούπολη με την Εθνική Οδό και έναν κλάδο προς την Ανω Ηλιούπολη. Το κέντρο της πρωτεύουσας θα αποκτήσει τέσσερις νέους σταθμούς σε Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμό, ενώ θα συνδέει σημαντικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, νοσοκομεία, μεγάλα δημόσια κτίρια και δικαστήρια.

Πρόκειται για ένα έργο που στα 15 χρόνια που μεσολάβησαν μέχρι να μπει το νερό στο αυλάκι, εν έτει 2020, «μεγάλωσε», νέος κλάδος και σταθμοί προστέθηκαν και άλλαξε ακόμα και κατά τη διαγωνιστική διαδικασία. Η πιο πρόσφατη προσθήκη έγινε το 2018 με μία επιπλέον στάση μεταξύ Κυψέλης – Γαλατσίου, τον «Σταθμό Ελικώνος».

Ωρα αποφάσεων για την Εθνική Ασφαλιστική

Αδειάζει η κλεψύδρα για τη διοίκηση της Εθνικής Τράπεζας όσον αφορά τις αποφάσεις που πρέπει να λάβει για τον τρόπο πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού της Εθνικής Ασφαλιστικής. Πρόκειται για μία εκκρεμότητα που υπάρχει από το 2015, στη βάση των δεσμεύσεων που ανέλαβε ο ελληνικός όμιλος έναντι της Κομισιόν, ως απόρροια της κρατικής στήριξης κατά τη διαδικασία ανακεφαλαιοποίησής του εκείνη τη χρονιά.
Την περασμένη εβδομάδα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο διοικητικό συμβούλιο της τράπεζας η προσφορά που έχει καταθέσει το fund CVC. Μπορεί η παρουσίαση να μην περιελάμβανε λεπτομέρειες της πρότασης, ωστόσο ο διευθύνων σύμβουλος της τράπεζας Παύλος Μυλωνάς και τα υπόλοιπα μέλη της διοίκησης του ομίλου πήραν μία καλή γεύση της προσφοράς που υπάρχει στο τραπέζι για την πώληση του 80% της ασφαλιστικής εταιρείας.

Τις επόμενες ημέρες ο τελικός γύρος
Κύκλοι της αγοράς σημειώνουν πως το τίμημα κινείται λίγο κάτω από τα 500 εκατ. ευρώ, ποσό που αναμφίβολα δεν αποτελεί ευκαιρία. Προσθέτουν ωστόσο πως το τελικό όφελος για την τράπεζα δεν εξαρτάται μόνο από το ποσό της εξαγοράς, αλλά και από άλλες παραμέτρους, όπως για παράδειγμα η διάρκεια αποκλειστικής συνεργασίας στο bancassurance.
Στο πλαίσιο αυτό, τις επόμενες ημέρες θα ξεκινήσει ο τελικός γύρος διαπραγματεύσεων με το CVC για τη βελτίωση και την οριστικοποίηση της προσφοράς.
Στόχος του κ. Μυλωνά είναι οι σχετικές διαβουλεύσεις να ολοκληρωθούν μέσα στον Νοέμβριο, ώστε να ληφθεί η τελική απόφαση.
Αν δεν προχωρήσει το deal με το CVC υπάρχει plan B, που προβλέπει την εισαγωγή της εταιρείας στο Χρηματιστήριο και τη διάθεση με δημόσια εγγραφή πακέτου μετοχών της σε επενδυτές στις αρχές της νέας χρονιάς.
Ωστόσο, όπως λένε πηγές που έχουν εικόνα των σχετικών διεργασιών, θα ήταν έκπληξη εάν η διοίκηση της Εθνικής επιλέξει να απορρίψει την προσφορά που έχει δεχθεί, δεδομένης της αβεβαιότητας που υπάρχει στις αγορές λόγω της πανδημίας.

Πηγή: tovima.gr

Επισκέψεις: 42

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει