16 Απριλίου 2024

Συμμαχία: Νέο Σχέδιο Νόμου για Δημόσιες Συμβάσεις: Κυβέρνηση και Στασινός αλλοιώνουν το θεσμικό ρόλο του ΤΕΕ.

Με μία αιφνιδιαστική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης το ΤΕΕ μεταλλάσσεται από Τεχνικός Σύμβουλος σε Τεχνική Υπηρεσία. Στο Νομοσχέδιο τροποποίησης του Ν. 4412/16 για τις Δημόσιες Συμβάσεις παρέχεται η δυνατότητα στο ΤΕΕ να συντάσσει τεύχη δημοπράτησης και να προκηρύσσει διαγωνισμούς πάσης φύσεως μελετών και έργων, άσχετων με το ρόλο, τις αρμοδιότητες και τη λειτουργία του ΤΕΕ. Για να γίνει πλήρως κατανοητό τί σημαίνει αυτό αρκεί να αναφέρουμε παραδειγματικά ότι το ΤΕΕ θα μπορεί πλέον να προκηρύξει διαγωνισμό για ένα έργο Οδοποιίας στην Ορεστιάδα ή για μία Μονάδα Αφαλάτωσης σε κάποιο νησί του Αιγαίου. Εύλογα προκύπτει το ρητορικό ερώτημα: εμπίπτει η λειτουργία αυτή στο ρόλο του ΤΕΕ;

Όσον αφορά στην ουσία της ρύθμισης, τίθεται μείζον ζήτημα διαφάνειας.

Αυτό δυστυχώς δεν περιορίζεται στην υποκατάσταση των αρμόδιων τεχνικών υπηρεσιών των φορέων της κεντρικής κυβέρνησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αντιθέτως απλώνεται ουσιωδώς στην ίδια τη διαδικασία της σύνταξης των τευχών, της προκήρυξης και της υλοποίησης των έργων. Ποιός θα συντάσσει τις προδιαγραφές και τους όρους των διαγωνισμών; Ποιός θα ελέγχει την τεχνική επάρκεια και τη διαφάνεια των όρων; Ποιός θα επιβλέπει την υλοποίηση των έργων;

To ΤΕΕ διαθέτει καταρτισμένο υπαλληλικό δυναμικό για την υποστήριξη του επιστημονικού έργου και των επαγγελματικών θεμάτων των συναδέλφων μηχανικών, όχι όμως για την υποστήριξη διαγωνισμών πάσης φύσεως μελετών ή έργων και μάλιστα σε πανελλαδικό επίπεδο. Συνεπώς, αυτή η λειτουργία πρόκειται να γίνει με outsourcing προσθέτοντας ακόμα μία λίθο στο δαιδαλώδες οικοδόμημα της αδιαφάνειας και της γραφειοκρατίας.

Ταυτόχρονα, το ΤΕΕ δεν διαθέτει τον κατάλληλο μηχανισμό για τον έλεγχο των σχετικών διαδικασιών. Η Διοικούσα Επιτροπή, ως το αρμόδιο όργανο για την άσκηση ελέγχου στο διοικητικό μηχανισμό, έχει σύνθεση που δεν μπορεί να τροποποιείται ανάλογα με το τεχνικό αντικείμενο που θα εξετάζεται κάθε φορά. Συνεπώς είναι αναρμόδια για τον έλεγχο των προδιαγραφών, των όρων και της εξέλιξης κάθε διαγωνισμού.

Η προτεινόμενη ρύθμιση παράγει θεμελιώδη σύγκρουση ρόλων.

Δίνει στο Επιμελητήριο αρμοδιότητες που εμπίπτουν στο επαγγελματικό αντικείμενο των μελών του και για τις οποίες οφείλει να υποστηρίζει τα μέλη του! Στην περίπτωση λοιπόν που μέλη του ΤΕΕ έχουν την άποψη ότι οι όροι ενός διαγωνισμού δεν προάγουν την επιστήμη και το επάγγελμα, το ΤΕΕ οφείλει να στραφεί εναντίον του εαυτού του που τον αναθέτει! Γεγονός που έχει ΗΔΗ συμβεί στην περίπτωση του Ψηφιακού Χάρτη! Βέβαια στην πράξη αναμένουμε το ΤΕΕ να στραφεί εναντίον των μελών του. Ακόμα χειρότερα, οδηγούμαστε στο οξύμωρο (και αντιδεοντολογικό) φαινόμενο, μέλη της Διοικούσας Επιτροπής που προετοιμάζουν και αναθέτουν, να είναι οι ίδιοι μελετητές ή εργολήπτες που δύνανται να αναλάβουν την ανάθεση! Να παραδίδουν την μελέτη ή το έργο και μετά να το παραλαμβάνουν ως καλώς καμωμένο!!!

Ο αθέμιτος ανταγωνισμός του Φορέα, που λειτουργεί με δημόσιους πόρους, με τους μελετητές και εργολήπτες που ανταγωνίζονται σε συνθήκες ζούγκλας είναι προφανής και αντιβαίνει σε κάθε λογική και σε κάθε υγιές θεσμικό πλαίσιο.

Η καχυποψία και η δυσπιστία των μηχανικών για τη λειτουργία και τη χρησιμότητα του ΤΕΕ περισσεύει

Σε αυτές τις συνθήκες, η κυβέρνηση διογκώνει δικαίως αυτήν την έλλειψη εμπιστοσύνης, φτιάχνοντας ένα «παράλληλο» σύστημα παραγωγής μελετών και έργων. Ένα σύστημα που θα λειτουργεί χωρίς κοινωνικό ή διοικητικό έλεγχο, έτοιμο να εξυπηρετήσει την «ωρίμανση» και την «επιτάχυνση» ενός νέου μεγάλου διαπλεκόμενου πελατειακού συστήματος λίγων, εκλεκτών «ημετέρων» με πανελλαδική εμβέλεια.

Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι η συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση προωθείται χωρίς να έχει προηγηθεί σχετικό αίτημα ή συζήτηση από τα συλλογικά όργανα του ΤΕΕ. Ακόμα περισσότερο, δε ρωτήθηκε από το αρμόδιο Υπουργείο ούτε η Διοικούσα Επιτροπή ούτε η Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ. Προστέθηκε απλά στο Νομοσχέδιο μετά από το στάδιο της Διαβούλευσης χωρίς να έχει απασχολήσει ποτέ τη Διαβούλευση.

Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ γνώριζε…

Καθώς όμως δεν πέσαμε στη γη από τον ουρανό, έχουμε τη βεβαιότητα ότι ο Πρόεδρος του ΤΕΕ γνώριζε για τη ρύθμιση πριν ξεκινήσει η συγγραφή της, αν δεν την έχει ζητήσει ο ίδιος, καθώς συμπίπτει με το όραμά του για το ΤΕΕ. Δε θα εκπλαγούμε καθόλου αν η κίνηση αυτή επιφέρει ως αντάλλαγμα την ανοχή του Προέδρου και της Ομάδας του στην αποδοχή των Κολεγίων και των αποφοίτων τους στο ΤΕΕ.

ΤΕΕ: Επιμελητήριο μηχανικών και όχι επιμελητής συμφερόντων και κυβερνήσεων.

Το ΤΕΕ όχι μόνο δεν πρέπει να εγκαταλείψει το ρόλο του τεχνικού συμβούλου και της παραγωγής επιστημονικού έργου, αντιθέτως πρέπει να κινηθεί προς τη διεύρυνση αυτού. Το ΤΕΕ οφείλει να λειτουργήσει ως θρυαλλίδα και κοιτίδα για την παραγωγή, ανάπτυξη και εξέλιξη της Τεχνικής Γνώσης και Νομοθεσίας στην Ελλάδα. Δεν είναι εργολάβος. Δεν είναι μελετητής. Δεν είναι Τεχνική Υπηρεσία. Ούτε και μπορεί να γίνει.

Ζητάμε, με αποφασιστικότητα, από την κυβέρνηση να αποσύρει όλα τα άρθρα του Ν/Σ που αφορούν στο ΤΕΕ χωρίς να έχει ερωτηθεί το ΤΕΕ, ειδικότερα δε το άρθρο 192.

Καλούμε τον Πρόεδρο της Αντιπροσωπείας να συγκαλέσει άμεσα σε συνεδρίαση το Όργανο, ως το μόνο αρμόδιο για να συζητήσει και να λάβει αποφάσεις σχετικά με τη λειτουργία και τις αρμοδιότητες του ΤΕΕ.

Επισκέψεις: 46

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει