24 Απριλίου 2024

Έργα υποδοµών και επιστροφή στην ανάπτυξη.

Του Κωνσταντίνου Αχ. Καραµανλή

Η µάχη κατά της πανδηµίας βρίσκεται στην πιο κρίσιµη καµπή της και η πρόοδος του εµβολιασµού µάς επιτρέπει να είµαστε πιο αισιόδοξοι και να προετοιµαζόµαστε για την επόµενη µέρα. Στη νέα πραγµατικότητα που διαµορφώνεται, η Ελλάδα θέλει να επιστρέψει στον δρόµο της ανάπτυξης – στον οποίο είχε βάλει τη χώρα η κυβέρνηση Μητσοτάκη πριν ξεσπάσει η πανδηµία. Η νέα µας εθνική στρατηγική είναι η Ελλάδα, από οικονοµία παροχής υπηρεσιών, να µετεξελιχθεί σταδιακά σε κόµβο υποδοµών της ευρύτερης περιοχής, δίνοντας έµφαση σε τοµείς όπως τα logistics και οι συνδυασµένες µεταφορές. Είναι επόµενο, λοιπόν, τα έργα υποδοµών να έχουν κεντρική θέση στο σχέδιο ανάκαµψης της χώρας. Έχουν µεγάλο πολλαπλασιαστή για την οικονοµία, λύνουν σοβαρά προβλήµατα των τοπικών κοινωνιών, κάνουν καλύτερη την καθηµερινή µας ζωή, αλλά και δίνουν µεγάλη ώθηση στην ανάπτυξη.

Στο υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών συνεχίζουµε τη συστηµατική προσπάθεια, που πάντα αποδίδει καρπούς σε βάθος χρόνου. Έχουµε εκπονήσει ένα ολοκληρωµένο πλάνο έργων ύψους πάνω από 13 δισ. ευρώ. Το µεγαλύτερο µετά τους Ολυµπιακούς Αγώνες και την περίοδο 2004-2009. Τα µεγάλα αυτά έργα διακρίνονται κυρίως σε δύο κατηγορίες:

Αφενός, έργα κολληµένα εδώ και χρόνια, που παίρνουν επιτέλους µπροστά. Όπως ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη, που τον ωριµάσαµε µελετητικά και για πρώτη φορά εξασφαλίσαµε τη χρηµατοδότησή του. Η Γραµµή 4 του Μετρό, το µεγαλύτερο έργο που θα γίνει στη χώρα, ύψους 1,8 δισ., που ήταν επί χρόνια κολληµένο σε δικαστικές εµπλοκές, αλλά καταφέραµε το αµέσως επόµενο διάστηµα να δούµε επιτέλους εργοτάξια. Ο Ε-65, στου οποίου το Νότιο Τµήµα επιταχύναµε τους ρυθµούς και µέσα σε ενάµιση χρόνο έχουµε φτιάξει το µισό έργο, ενώ για το Βόρειο Τµήµα του, µετά από σχεδόν 10 χρόνια αβεβαιότητας, επιτέλους πήραµε το πράσινο φως από την Ε.Ε. Αλλά και ο αυτοκινητόδροµος Πάτρα-Πύργος, ο οποίος κινδύνευε σοβαρά να µη γίνει ποτέ πραγµατικότητα, όµως το σώσαµε και πετύχαµε την αλλαγή στάσης της Κοµισιόν.

Και, αφετέρου, µια νέα γενιά µεγάλων έργων. Όπως το νέο πρόγραµµα σιδηροδροµικών έργων. Το µεγαλύτερο που έχει σχεδιαστεί στη χώρα, ύψους 3,3 δισ. Η νέα αναβαθµισµένη Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (Flyover), που σε χρόνο-ρεκόρ ήδη έχει ολοκληρωθεί η εκδήλωση ενδιαφέροντος. Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, αλλά και οι νέες επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας. Τα µεγάλα έργα αντιπληµµυρικής θωράκισης, ύψους 1,2 δισ. Τα έργα αναβάθµισης των λιµανιών µας και διασύνδεσής τους µε το οδικό και το σιδηροδροµικό δίκτυο. Και, φυσικά, το νέο Πρόγραµµα Επεµβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας, που περιλαµβάνει σηµειακές παρεµβάσεις σε 7.000 επικίνδυνα σηµεία σε όλη τη χώρα.

Το σηµαντικότερο είναι ότι, για όλα τα έργα που ανακοινώνουµε, έχουµε εξαρχής πλάνο χρηµατοδότησης, γιατί εµείς δεν εξαγγέλλουµε έργο αν δεν είµαστε και βέβαιοι ότι µπορούµε να το χρηµατοδοτήσουµε. Επιπλέον, για ορισµένα από αυτά, όπως είναι γνωστό, προέκυψε και µια νέα δυνατότητα χρηµατοδότησης, από το Ταµείο Ανάκαµψης. Κάτι που αρχικά δεν υπολογίζαµε και προφανώς µας δηµιουργεί νέες, ακόµα καλύτερες προοπτικές.

Παράλληλα µε αυτή την προσπάθεια, ψηφίσαµε στη Βουλή το νοµοσχέδιο για την τροποποίηση του Ν. 4412/16. Ένα σύγχρονο θεσµικό πλαίσιο, µε ξεκάθαρους στόχους: ταχύτητα, διαφάνεια, αποτελεσµατικότητα. Ενώ προετοιµαζόµαστε και για ένα νέο εργαλείο, τις προτάσεις καινοτοµίας, µε τις οποίες επιδιώκουµε τη µόχλευση µε τον ιδιωτικό τοµέα. Ενώνουµε δυνάµεις και τα αποτελέσµατα µπορούν να είναι εντυπωσιακά. Έτσι θέτουµε τις βάσεις για να υλοποιήσουµε µε ασφάλεια και αποτελεσµατικότητα το πλάνο µας. Θέλουµε καλύτερα έργα, που να γίνονται στην ώρα τους, µε διαφάνεια και απόλυτο σεβασµό στα χρήµατα των φορολογούµενων. Κι αυτά θέλουµε να είναι απολύτως σαφή σε όποιον ενδιαφέρεται να επενδύσει στη χώρα µας. Γιατί τα έργα υποδοµών σηµατοδοτούν την επιστροφή της Ελλάδας στην ανάπτυξη.

* Ο κ. Κωνσταντίνος Αχ. Καραµανλής είναι υπουργός Υποδοµών και Μεταφορών

Πηγή: capital.gr

Επισκέψεις: 46

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει