26 Απριλίου 2024

“Αυγουστιάτικες … τροποποιητικές μεταρρυθμίσεις τελευταίας στιγμής”, γράφει ο Ν. Κορακιανίτης.

Καλό μήνα λοιπόν και υπό άλλες συνθήκες θα λέγαμε καλές διακοπές αλλά υπό τις παρούσες συνθήκες  υπομονή…

Ήταν μία εβδομάδα που μας απασχόλησε αυτό το περιβόητο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την διαχείριση απορριμμάτων το οποίο έβαλε και τα δικά μας ζητήματα…

Ειδικότερα, για την εκτός σχεδίου δόμηση, σε συνέχεια των ρυθμίσεων του νόμου 4759/2020 που ψηφίστηκε τον Δεκέμβριο του 2020, θέτοντας για την κατά παρέκκλιση δόμηση σε οικόπεδα μικρότερα των 4 στρεμμάτων περιορισμούς δόμησης και μεταβατική διετία έως το 2022 για την οριστική κατάργηση της, στην εν λόγω νέα τροπολογία προβλέπεται ότι:

Υπολογίζεται με μαθηματικό τύπο η μέγιστη επιτρεπόμενη επιφάνεια δόμησης για την κατά παρέκκλιση δόμηση σε εκτός σχεδίου οικόπεδα, ως εξής:

-Για οικόπεδα επιφάνειας 2.000 τ.μ η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση για κατοικία δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 186 μέτρα.

-Για οικόπεδα από 1.200 τ.μ και έως 2000 τ.μ η επιτρεπόμενη δόμηση περιορίζεται στα 136 μέτρα από 150 τ.μ

-Σε γήπεδα από 750 τ.μ. έως 1.200 τ.μ, η δόμηση διαμορφώνεται σε 86 τ.μ από 100 τ.μ.

Το τέλος καθορίζεται σε 5% του συμβατικού προϋπολογισμού του έργου ή 5 τοις χιλίοις στην περίπτωση που γίνεται χρήση αναλυτικού προϋπολογισμού. Το τέλος αποδίδεται στο Πράσινο Ταμείο για την χρηματοδότηση δράσεων σε εκτός σχεδίου περιοχές λόγω περιβαλλοντικής επιβάρυνσης και μπαίνουν όρια, κατ΄ ελάχιστον 250 ευρώ και κατά μέγιστο 5.000 ευρώ.

Προβλέπεται επίσης ότι όλες οι ιδιοκτησίες που περιλαμβάνονται σε περιοχή που έχει καθοριστεί ως Ζώνη Ελεγχόμενης Ανάπτυξης για οικιστική ή άλλες χρήσεις γης, οφείλει να συμμετάσχει με εισφορά γης καθώς και με καταβολή μετρητών για την δημιουργία κοινόχρηστων χώρων και άλλων κοινωφελών χρήσεων.

Επίσης, προβλέπεται η ανέγερση τουριστικών καταλυμάτων με έως 150 κλίνες σε περιοχές γενικής κατοικίας που καθορίζονται από τον υφιστάμενο πολεοδομικό σχεδιασμό, ακόμη και αν η περιοχή έχει πολεοδομηθεί.

Και μέχρι εδώ καλά αλλά όλα τα παραπάνω εισάγονται «με τροπολογία της τελευταίας στιγμής, ενώ το ζήτημα είναι σοβαρό και απαιτεί μία διαβούλευση. Θα μου πεί κανείς εδώ δεν υπήρξε διαβούλευση για την κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης, τώρα θα δωθει ; Εάν δινόταν ο απαιτούμενος χρόνος, τουλάχιστον στο ΤΕΕ τότε το μόνο σίγουρο θα ήταν η αποτελεσματικότητα. Ενώ τώρα καταργούνται στο πόδι νομοθετικές διατάξεις, και σε διάστημα λίγων μηνών επανέρχεται τροποποιητική επιτων καταργούμενων διατάξεων.

Αλήθεια ποια η σκοπιμότητα της τροποοίησης των κατά παρέκκλιση γεωτεμαχίων; Αφού είναι προς κατάργιση και σε έναν χρόνο δεν θα ισχύουν; Μήπως οι Αρμόδιοι ήδη επεξεργάζονται παρατάσεις επι παρατάσεων, όταν θα τείνουν να καταργηθούν και εν μέσω προεκλογικής περιόδου;  

Το υπουργείο όχι απλά δεν ακούει τον Τεχνικό κόσμο, κωφεύει και συνεχίζει να μας «κατηγορεί»… Διάβασα τις δηλώσεις του Υφυπουργού Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος Νίκου Ταγαρά  όσον αφορά τις αλλαγές στις Υπηρεσίες Δόμησης (ΥΔΟΜ) ώστε να αντιμετωπιστούν οι αναιτιολόγητες καθυστερήσεις, ακόμη και εκεί που υπάρχει προσωπικό.Όπως ανέφερε, από τις 160 περίπου ΥΔΟΜ που λειτουργούν, 13 έχουν μέσον όρο έκδοσης οικοδομικών αδειών
 20 μέρες, 42 ΥΔΟΜ έχουν μέσον όρο 50 ημέρες, 44 ΥΔΟΜ 75 ημέρες, 23 ΥΔΟΜ 100 ημέρες και 37 ΥΔΟΜ έχουν μέσον όρο έκδοσης πάνω από 100 ημέρες.

Το 60% αυτών των καθυστερήσεων αφορούν το 40% των μηχανικών. Αλήθεια πως μπορεί κάθε φορά το Υπουργείο να μας κατηγορεί για καθυστερήσεις; (ΒΛ. Εξοικονομώ). Θεωρεί ότι από την πλευρά του τα έχει λύσει όλα τα θέματα μας έχει κάνει την «δουλειά μας εύκολη» και εμείς απλά δεν θέλουμε να την ολοκληρώσουμε;

Δηλαδή, όλες οι προαπαιτούμενες εγκρίσεις για την έκδοση μίας νέας οικοδομικής αδείας τις έχει διασφαλίσει το Αρμόδιο Υπουργείο; Επι παραδείγματι καθυστερήσεις που μπορεί να οφείλονται ήτε σε άλλες Υπηρεσίες είτε σε επιτροπές ευθύνεται ο μηχανικός; Να θυμίσω ότι σε πολλές ΥΔΟΜ δεν έχουν συσταθεί καν ακόμα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής, να θυμίσω ότι με την ερμηνεία του Νόμου για την νησιωτικόήτας δεν ξέρουν αρκετές Υπηρεσίες τί ελέγχεται και τί όχι από τα αρμόδια συμβούλια; Να θυμίσω ότι με την τροπολογία κατάργησης της εκτός σχεδίου δόμησης δεν προκύπτανε βασικοί συντελεστές δόμησης και κάλυψης των οικοπέδων; Και έρχεται σήμερα ένα Υπουργείο, έχοντας καταλάβει το ατόπημα να το διορθώσει, κατηγορώντας τους μηχανικούς για καθυστερήσεις;

Ρώτησε ο Υφυπουργός αν μπορούμε πλέον να συνεχίσουμε στον ρόλο του διεκπεραιωτή ξεχνώντας τον ρόλο του Επιστήμονα; Ασχολήθηκε κανείς για το ρόλο των μηχανικών ;

Εννοείται πως εν μέσω Πανδημίας όλα αυτά θα πάνε σε μία άκρη, δεν θα ακουστούν και ίσως οι όποιες αλλαγές είναι απλά υποχρεωτικές σε ένα ευρύτερο πλαίσιο ισορρόπησης έναντι των άλλων Ευρωπαικών χωρών. Μην ξεχνάμε όμως την ιδιαιτερότητα, μοναδικότητα και φυσική ομορφιά αυτής της χώρας που κάθε χρόνο προσελκύει εκατομμύρια κόσμο να την επισκεφθούν.

Το ΤΕΕ όμως, ως το αρμόδιο όργανό των μηχανικών τί κάνει; Ο κατ’ εξοχήν αρμόδιος Τεχνικός σύμβουλος του Κράτους δεν μπορεί να προτείνει λύσεις επι όλων αυτών των Τεχνικών ζητημάτων στο Υπουργείο; Ή μήπως με τους εκσυγχρονισμούς, τις μεταρρυθμίσεις και την εναρμόνιση με τα νέα δεδομένα έχει χάσει τον Ρόλο του και ψάχνει να ανάκτηση μία ταυτότητας που θα του επαναφέρει την Επιστημονική του υπόσταση;

Η ψηφιακή μετάβαση σε μία νέα εποχή θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη, ειδικότερα όταν η παγκοσμιοποίηση είναι πλέον μία καθημερινή πραγματικότητα και ίσως μία απειλή. Η μετάβαση αυτή όμως θα πρέπει να διασφαλίζει σταθερά βήματα αναγνωριστικά ως προς το παρελθόν, να βλέπει την αναγκαιότητα του παρόντος, και την αξιολόγηση της επίτευξης για το μέλλον.Όλα αυτά σεβόμενα την ελευθερία των πολιτών και των φορέων που θα χρειαστούν για την υλοποίησή τους.

Επισκέψεις: 586

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει