25 Ιανουαρίου 2022

Εξοικονομώ: “Ναι στην αξιοποίηση των Μηχανικών ως Επιστήμονες και όχι για διεκπεραίωση της γραφειοκρατίας”, γράφει ο Ν. Κορακιανίτης.

Μία εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα και όλοι ασχολούμαστε με το Εξοικονομώ.

Λογικό θα πει κάποιος καθώς το περιμέναμε πως και πως και το Υπουργείο το έδωσε στην δημοσιότητα τέλη του χρόνου(!)…λές και το χουμε τάμα οι μηχανικοί να περνάμε τα Χριστούγεννα σε πλατφόρμες (να θυμήσω τα προηγούμενα με τα τετραγωνικά, τα σκόιλ ελικίκου κ.α.)

Την προηγούμενη εβδομάδα είχα αναφερθεί στις αλλαγές και τις νέες ρυθμίσεις στο πρόγραμμα.

Η εβδομάδα ωστόσο αυτή είχε εξελίξεις καθώς ήρθαν στην δημοσιότητα αρκετά στοιχεία μετά από άμεσες παρεμβάσεις που έγιναν.

Να ξεκινήσω με τα έξι λάθη στις αιτήσεις για το πρόγραμμα «Εξοικονομώ» τα οποία προκαλούν σημαντικές καθυστερήσεις στην εκταμίευση των επιδοτήσεων προς τους ιδιοκτήτες που εντάσσονται στο πρόγραμμα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Αναπτυξιακής Τράπεζας, που είχε οριστεί διαχειριστής στον προηγούμενο κύκλο του προγράμματος «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», μόνο μία στις 100 αιτήσεις είναι πλήρης κατά την πρώτη αξιολόγηση, ενώ για το 40% των αιτήσεων απαιτούνται τέσσερις ή ακόμη περισσότεροι κύκλοι αξιολογήσεων, προκειμένου να επιτευχθεί η πληρότητα των φακέλων.

Τα στοιχεία για τα λάθη στις αιτήσεις αποκτούν ιδιαίτερη χρησιμότητα για τους ενδιαφερόμενους, ενόψει της έναρξης υποβολής αιτήσεων στο νέο κύκλο του «Εξοικονομώ» από την προσεχή Δευτέρα, 13 Δεκεμβρίου.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται σε έγγραφη απάντηση της Αναπτυξιακής Τράπεζας ύστερα από σχετική ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ:

– Το 1% των αιτήσεων είναι πλήρεις μετά την πρώτη αξιολόγηση.

– Το 20% των αιτήσεων είναι πλήρεις μετά τη δεύτερη αξιολόγηση.

– Το 40% των αιτήσεων είναι πλήρεις μετά την τρίτη αξιολόγηση.

– Το 39% των αιτήσεων είναι πλήρεις εφόσον αξιολογηθούν τουλάχιστον τέσσερις φορές ή και παραπάνω για να προχωρήσουν προς εκταμίευση.

Οι συχνότερες παραλείψεις που διαπιστώνονται κατά την αξιολόγηση είναι οι εξής:

Στο 50% των αιτήσεων δεν γίνεται ταυτοποίηση του ακινήτου, κυρίως των τετραγωνικών μέτρων, βάσει των δηλωθέντων στοιχείων στο πληροφοριακό σύστημα (τετραγωνικά μέτρα, διεύθυνση, όροφος, ΤΚ) και της αναρτημένης οικοδομικής άδειας.

Στο 40% των αιτήσεων, το Έντυπο Καταγραφής Παρεμβάσεων Ολοκλήρωσης δεν είναι σωστά συμπληρωμένο και τα στοιχεία που αναγράφονται σε αυτό δεν αντιστοιχούν με τα στοιχεία των τιμολογίων και των παρεμβάσεων που έχουν δηλωθεί στο πληροφοριακό σύστημα.

Στο 30% των αιτήσεων, τα στοιχεία που αναγράφονται στις Υπεύθυνες Δηλώσεις Αναδόχων/Προμηθευτών δεν συμπίπτουν με αυτά που έχουν δηλωθεί στο πληροφοριακό σύστημα.

Στο 30% των αιτήσεων, δεν αναγράφεται η απαιτούμενη ένδειξη (επί πιστώσει) του τρόπου πληρωμής των τιμολογίων των παρεμβάσεων καθώς και των αποδείξεων παροχής υπηρεσιών Συμβούλου και Μελετητή, σύμφωνα με οριζόμενα στον Οδηγό Εφαρμογής.

Ρίχνοντας λοιπόν μια ματιά στα παραπάνω καταλαβαίνουμε ότι το ΥΠΕΝ θα έπρεπε να έχει ρίξει το βάρος του πάνω σε αυτά τα λάθη που έφεραν καθυστερήσεις και σε αυτό το πρόγραμμα να τα διορθώσει.

Αντί γι αυτό διαβάσαμε τις δηλώσεις του Υπουργού Α. Γεωργιάδη να καλεί του δικαιούχους να είναι προσεκτικοί στις αιτήσεις που καταθέτουν, προκειμένου να πάρουν τα χρήματά τους πιο γρήγορα.

Απαντώντας στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αλέξη Χαρίτση, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι μόλις το 1% των αιτήσεων είναι πλήρεις στην πρώτη αξιολόγηση.

Νωρίτερα, ο κ. Χαρίτσης είχε επισημάνει ότι για το πρόγραμμα “Εξοικονομώ” του 2020, “από τις 37.500 αιτήσεις, έχουν γίνει πληρωμές σε 80! Ήτοι 0,21% συνόλου. Αυτή είναι η πραγματικότητα”, είπε ο κ. Χαρίτσης.

Παράλληλα, ανέφερε ότι οι πληρωμές που γίνονταν από ΣΥΡΙΖΑ στο προηγούμενο πρόγραμμα Εξοικονομώ γίνονταν με πολλά λάθη, με αποτέλεσμα η αρμόδια υπηρεσία να επιβάλει πρόστιμο 7 εκ. στην Αναπτυξιακή Τράπεζα. “Εμείς είπαμε: Δεν θα πληρώνεται καμία αίτηση εάν δεν είναι απολύτως ορθή βάσει του κανονισμού. Αυτοί που κάνουν τις αιτήσεις, να τις κάνουν σωστά” είπε ο κ. Γεωργιάδης, επικρίνοντας την προηγούμενη κυβέρνηση ότι “τους μάθατε να τις κάνουν πλημμελώς”.

Και τώρα δηλαδή θέλει να μας πει ο Υπουργός ότι το ΥΠΕΝ έχει διορθώσει τα λάθη άρα μόνο αν οι δικαιούχοι είναι προσεχτικοί θα πάρουν τα χρήματα τους και όχι οι αστοχίες του προγράμματος;

Από τα θετικά πάντως αυτή την φορά ήταν η Νέα υπηρεσία τηλεφωνικής και ηλεκτρονικής υποστήριξης μελών ΤΕΕ για τεχνικά θέματα και απορίες στην προετοιμασία προτάσεων.

Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, προκειμένου να υποστηρίξει τα μέλη του στη δημιουργία φακέλων προτάσεων για το Πρόγραμμα «Εξοικονομώ 2021», θα τους παρέχει καθημερινή τηλεφωνική υποστήριξη Δευτέρα με Παρασκευή, εκτός επίσημων αργιών, και ώρες 10:00- 14:00 και 16:00-20:00,απαντώντας σε τεχνικά θέματα και σχετικές απορίες που θα προκύψουν κατά τη δημιουργία των φακέλων προτάσεων για το Πρόγραμμα.

Οι μηχανικοί μέλη του ΤΕΕ, που αποτελούν κρίσιμο συντελεστή επιτυχίας του προγράμματος αλλά και κάθε δράσης εξοικονόμησης ενέργειας, μπορούν να καλούν στο τηλέφωνο 2104441200 τις παραπάνω ώρες και ημέρες. Επιπλέον το ΤΕΕ θα συγκεντρώνει τηλεφωνικά και μέσω email (tee.eco.helpdesk@central.tee.gr) ερωτήματα και προβλήματα που δεν καλύπτονται από τον οδηγό του προγράμματος ή δεν θα μπορούν να απαντηθούν άμεσα, ώστε να δίνονται στη συνέχεια απαντήσεις.

Ο Πρόεδρος μάλιστα Γιώργος Στασινός, χαρακτήρισε τους μηχανικούς στυλοβάτες της νέας αναπτυξιακής πορείας της χώρας… εγώ απλά να προσθέσω ότι για να μπορέσεις να εκσυγχρονίσεις την χώρα με καινοτομία θα πρέπει να χρησιμοποιήσεις όλο το επιστημονικό προσωπικό που διαθέτεις  χρησιμοποιώντας την επιστημοσύνη του και το όραμά του, και όχι την διεκπεραιωτήκότητα του όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια

Νικόλαος Κορακιανίτης: Πολιτικός Μηχανικός Laisergo.gr

Επισκέψεις: 777

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει