19 Απριλίου 2024

“Πλατφόρμα Κτηματολογίου με παράβολο των 250 ευρώ για εκ των προτέρων αρνητικά προδιαγεγραμμένη τύχη ακινήτων¨”, γράφει ο Ν. Κορακιανίτης.

Ο Σεπτέμβριος δυναμικά προχωρά αλλά οι εξελίξεις τρέχουν.

Ένα καινούργιο δεδομένο που έχουμε ειναι η διαδικασία τακτοποίησης δασικών αυθαιρέτων, μέσω της πλατφόρμας του Κτηματολογίου με παράβολο των 250 ευρώ…

Και τι εννοώ… Η λύση πρέπει να δοθεί μέσω των δασικών χαρτών, αφού γίνει καταγραφή των αυθαιρέτων και κατάταξή τους σύμφωνα με το χρόνο κατασκευής, τις χρήσεις γης, την πολεοδομική παράβαση και τις κοινωνικές ανάγκες που καλύπτουν, σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με τις επιταγές των αποφάσεων του ΣτΕ.

Διάβασα σε πρόσφατο άρθρο του ο Βαγγέλη Αποστόλου, πρώην υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, δασολόγος, βουλευτής Ευβοίας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ, σημαντικά στοιχεία όπως ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος μεταθέτει για μία ακόμη φορά την έναρξη λειτουργίας της ψηφιακής πλατφόρμας, ώστε να αποσυνδεθεί έστω χρονικά, η υποβολή αιτήσεων τακτοποίησης δασικών αυθαιρέτων με παράβολο των 250 ευρώ από τις καταστροφικές δασικές πυρκαγιές του καλοκαιριού. 

Όπως διαβάζουμε για τη διαδικασία αυτή θα δημιουργηθεί μια διαδικτυακή πλατφόρμα, στην οποία θα έχουν δικαίωμα να δηλώσουν το παράνομο ακίνητό τους όσοι έχουν ήδη εκφράσει αντίρρηση στον δασικό χάρτη αφού καταθέσουν παράβολο 250 ευρώ. Για τις οικιστικές πυκνώσεις το ΣτΕ απέδειξε για ακόμα μία φορά με την απόφαση για την αντισυνταγματικότητά τους ότι αποτελεί βασικό υπερασπιστή του φυσικού περιβάλλοντος της χώρας μας. Το ίδιο βέβαια έχει πράξει και με άλλες δύο αποφάσεις του, που έκρινε παράνομη τη μερική κύρωση και άκυρη τη διαδικασία της εξαγοράς.

Γιατί αγνοούν τις σχετικές αποφάσεις του ΣτΕ και επαναφέρουν σε ισχύ τη συγκεκριμένη πρόταση για την οποία το ίδιο έχει αποφανθεί; Απλά γιατί ξέρουν ότι τα θέματα αυτά αφορούν χιλιάδες σπίτια και οργανωμένους οικισμούς, που έτσι μπορούν για ένα μεγάλο διάστημα να τους κρατήσουν αιχμάλωτους τουλάχιστον μέχρι το ΣτΕ να αποφασίσει, δηλαδή μετά τις εκλογές. Η τύχη της πρότασής τους είναι εκ των προτέρων προδιαγεγραμμένη, θα απορριφθεί ως αντισυνταγματική.

Η πρώτη απόπειρα στο πλαίσιο της σύνταξης των δασικών χαρτών για την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης στα δάση έγινε με τη γνωστή πρόταση των οικιστικών πυκνώσεων, η οποία απορρίφθηκε ως αντισυνταγματική με την αρ.1942/2017 απόφαση του πέμπτου τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) και επαναβεβαιώθηκε με την απόφαση 685/ 2019 της ολομέλειας.

Με εργαλεία τους πρόσφατους νόμους 4685/20, που προβλέπει την εκ νέου εξαίρεση των ιδιοκτητών αυθαιρέτων στα δάση, και 4964 /2022, που επαναφέρει τις οικιστικές πυκνώσεις, τους επιτρέπει μέχρι τέλους του 2022 να υποβάλουν νέες αιτήσεις για την εξαίρεση από την κατεδάφιση τους, αναστέλλοντας ταυτόχρονα τα σχετικά πρόστιμα που είχαν επιβληθεί. Η μόνη διαφορά από την προηγούμενη ρύθμιση είναι η δυνατότητα αναμόρφωσης δασικών χαρτών, μερικώς ή ολικώς κυρωμένων, προκειμένου να ενσωματωθούν σε αυτούς και διορθώσεις πρόδηλων σφαλμάτων. Οι παρατάσεις όλοι γνωρίζουμε ποιους εξυπηρετούν.

Για τη διαδικασία αυτή θα δημιουργηθεί μια διαδικτυακή πλατφόρμα, στην οποία θα έχουν δικαίωμα να δηλώσουν το παράνομο ακίνητό τους όσοι έχουν ήδη εκφράσει αντίρρηση στον δασικό χάρτη αφού καταθέσουν παράβολο 250 ευρώ. Για τις οικιστικές πυκνώσεις το ΣτΕ απέδειξε για ακόμα μία φορά με την απόφαση για την αντισυνταγματικότητά τους ότι αποτελεί βασικό υπερασπιστή του φυσικού περιβάλλοντος της χώρας μας. Το ίδιο βέβαια έχει πράξει και με άλλες δύο αποφάσεις του, που έκρινε παράνομη τη μερική κύρωση και άκυρη τη διαδικασία της εξαγοράς.

Τα προβλήματα που αναδείχτηκαν με τη σύνταξη και την ανάρτηση των δασικών χαρτών της πρώτης φάσης πολλά, όπως οι αγροί που έγιναν δάση, οι δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις που εκχερσώθηκαν, οι εκτάσεις που ονομάστηκαν οικιστικές πυκνώσεις, τα πρόδηλα σφάλματα κατά την εκτέλεση του έργου. Δεν μπορεί όμως ο κάθε δήμαρχος να δημιουργεί σχήματα οικιστικών πυκνώσεων -«χταπόδια» τα ονομάτισε ο αυτοδιοικητικός χώρος- παραβιάζοντας κάθε έννοια πολεοδόμησης και να ζητά να μπουν κι αυτά στη διαδικασία νομιμοποίησης.

Για όλα αυτά, πλην των οικιστικών πυκνώσεων που πρέπει να εξαφανιστούν, υπάρχει λύση. Δεν κατέστη δυνατή η αντιμετώπιση γιατί αγνοήθηκε η σημαντικότερη φάση στην εκτέλεση του έργου, που είναι η ανάρτηση. Δεν αρκεί η ανάδειξη των προβλημάτων, απαιτείται και η θεραπεία τους που μόνο τότε μπορεί να προσεγγιστεί. Επειδή πρέπει να περισωθεί το έργο της πρώτης φάσης, πρέπει να ακυρωθούν οι μερικές κυρώσεις (ελληνική εφεύρεση) και να επανέλθουν στο στάδιο της ανάρτησης. Το πρόβλημα όμως των δασικών αυθαιρέτων πρέπει να αντιμετωπιστεί.

Η αντιμετώπιση αυτής της παράνομης δόμησης προαπαιτεί την άμεση καταγραφή των αυθαιρέτων και την κατάταξή τους κατά χρόνο κατασκευής, κατά χρήσεις γης, κατά παραβατικότητα πολεοδομική και κατά κοινωνικές ανάγκες που καλύπτουν. Η καταγραφή αυτή δεν είναι δύσκολη και μπορούσε ήδη να έχει ενταχθεί στη διαδικασία κατάρτισης του Εθνικού Κτηματολογίου και των δασικών χαρτών μέχρι το στάδιο της ανάρτησης. Σε αυτό το στάδιο πρέπει να γίνει η οποιαδήποτε θεραπεία των προβλημάτων που η νομιμοποίησή τους αντίκειται στις διατάξεις του Συντάγματος και τη νομολογία του ΣτΕ και δεν είναι άλλη από τον χωροταξικό και τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Γι’ αυτό και δεν πρέπει να προχωρήσουν ερήμην του ΣτΕ.

Βέβαια οι όποιοι σχεδιασμοί υλοποιηθούν πρέπει να διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον και το περιβάλλον, αλλά και να σταματήσουν τη διαιώνιση της αυθαίρετης δόμησης.

Το τελευταίο οφείλει να συνοδευτεί και με ένα αυστηρό μήνυμα στην κοινωνία όσον αφορά τη διαχείριση των κτισμάτων και των κατασκευαστικών υπερβάσεων που άρχισαν να ανεγείρονται παράνομα μετά τον Ιούλιο του 2011, καθώς και αυτών που έχουν κριθεί τελεσίδικα κατεδαφιστέα.

Νικόλαος Κορακιανίτης: Πολιτικός Μηχανικός.

Επισκέψεις: 99

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει