24 Απριλίου 2024

“Ρυθμίσεις για τις μεταβατικές διατάξεις της εκτός σχεδίου δόμησης”, γράφει ο Ν. Κορακιαν΄ίτης.

Μία εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα και σίγουρα κανείς μας δεν ζει σε αυτό το κλίμα.

Η εμμονή της Κυβέρνησης στην κατάργηση των παρεκκλίσεων δόμησης εκτός σχεδίου για αγροτεμάχια κάτω των 4 στρεμμάτων έφερε τα πάνω κάτω και όλοι αναρωτιούνται τι πρόκειται να γίνει;

Να πω ότι αυτή η κατάργηση, όπως έχει επισημανθεί εξάλλου, καταργεί τις μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 40 του νόμου 4759/2020 που έδινε μεταβατική περίοδο των 2 ετών και αυτό που ίσως είναι πιο εξοργιστικό είναι ότι η Κυβέρνηση επικαλέστηκε προσχηματικά και υποκριτικά ,λόγους προστασίας του περιβάλλοντος αψηφώντας τις έντονες αντιδράσεις της συντριπτικής πλειοψηφίας του τεχνικού κόσμου και των ιδιοκτητών από την πρώτη μέρα θέσπισης της διαφαινόμενης κατάργησης. Ακόμα περισσότερο όταν η κατάργηση αυτή επήλθε μονομερώς αφού δεν προχώρησε τις διαδικασίες που υποχρεούταν η Πολιτεία να κάνει ( απαραίτητες προϋποθέσεις που ο Νόμος προέβλεπε για την ολοκλήρωση της μετάβασης αυτής).

Αντιθέτως, στους οργανωμένους υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων ,που απευθύνονται σε στρατηγικούς επενδυτές, η δυνατότητα παραγωγής «Σύνθετων και ολοκληρωμένων υποδομών μικτής χρήσης» από την περίοδο της κρίσης του 2011 και μετά και με διαδικασίες fast -track επιτρέπει την οργανωμένη μαζική παραγωγή παραθεριστικής κατοικίας, σε οικόπεδα επιφάνειας 1000 τμ που οριοθετούνται σε πολύ μεγάλες εκτάσεις και ευνοϊκούς όρους δόμησης, παρέχοντας το δικαίωμα διαβίωσης και απόλαυσης της φύσης σε ιδιοκτήτες με υψηλά εισοδήματα και ενισχύοντας την τουριστική υπερεκμετάλλευση.

Επομένως αν η πολιτεία επιθυμεί πραγματικά να προστατεύσει το περιβάλλον και τις εκτός σχεδίου περιοχές , ας φροντίσει για την εκπόνηση και ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού τοπικών χωροταξικών σχεδίων εντός και εκτός καθώς και την αναγνώριση των κοινοχρήστων οδών και εν συνεχεία θα μπορέσει να κάνει την μετάβαση αυτή.

Είναι δεδομένο , ότι μέσω των αλλεπάλληλων κρίσεων (ενεργειακή , οικονομική, υγειονομική ) που βιώνει η ελληνική κοινωνία , για την μεγαλύτερη μερίδα των ιδιοκτητών αυτών των μικρών γηπέδων που είναι μικροϊδιοκτήτες , ήταν ανέφικτη η οικοδόμηση τους , λόγω έλλειψης οικονομικών πόρων .

Επομένως , είναι λίγοι αυτοί που αξιοποίησαν αυτή την μεταβατική περίοδο των δυο ετών ενώ για την πλειονότητα ήταν δώρον άδωρον , και αποτελεί μονόδρομο πλέον ότι αυτά τα γήπεδα θα αλλάξουν βίαια και εκβιαστικά χέρια , από τους μικροϊδιοκτήτες που τα κατέχουν χρόνια η ακόμα και από αυτούς που τα αγόρασαν εναποθέτοντας τις οικονομίες τους ,στην ιδιοκτησία αυτών που έχουν άμεσα την δυνατότητα δόμησης .

Όπως ανέφερε πρόσφατα με ανακοίνωση της η ΣΥΜΜΑΧΙΑ: Η εκτός σχεδίου δόμηση έχει απασχολήσει επί δεκαετίες τον δημόσιο διάλογο, δεδομένου ότι τα προκύπτοντα προβλήματα είναι πολλά και γνωστά, όπως η ραγδαία αλλοίωση και υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος, η καταστροφή της γεωργικής και κτηνοτροφικής γης, συγκρούσεις μεταξύ των διαφόρων λειτουργιών, υψηλό κόστος δημιουργίας και συντήρησης εκτεταμένων κυκλοφοριακών και τεχνικών υποδομών, κίνδυνοι από την κατά κανόνα ανεξέλεγκτη διάθεση λυμάτων και απορριμμάτων.

Το ερώτημα είναι με ποιους όρους και ποιες προϋποθέσεις , οφείλει μια ευνομούμενη πολιτεία να δρομολογήσει την κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης .

Με αλλεπάλληλες ρυθμίσεις το κράτος από το 1923 που προέβλεψε την ζώνη πέριξ των πόλεων και οικισμών , και στην συνέχεια από το 1962, 1964 , και 1978 με τις παρεκκλίσεις των 750 μ2 , 1200 μ2 και 2000 μ2 , για γήπεδα με πρόσωπο επί εθνικής, επαρχιακής, δημοτικής οδού, είχε παραχωρήσει το δικαίωμα δόμησης

Ένα κράτος δικαίου , οφείλει να διασφαλίζει την ασφάλεια στις συναλλαγές και να εγγυάται την εμπιστοσύνη των πολιτών , χωρίς αιφνιδιασμούς και εκβιαστικά διλλήματα με πιεστικά και ανέφικτα χρονοδιαγράμματα που οδηγούν σε απώλεια περιουσιών, όταν μάλιστα το ίδιο με αλλεπάλληλους νόμους του διαχρονικά, προωθούσε την εκτός σχεδίου δόμηση

Αλήθεια τι θα πούμε στους χιλιάδες Ευρωπαίους πολίτες που αγόρασαν επί σειρά ετών με όλες τις νόμιμες διαδικασίες γήπεδα άρτια και οικοδομήσιμα και όταν αποφασίσουν κάποια στιγμή ερχόμενοι και πάλι στη χώρα μας να τα οικοδομήσουν, θα πληροφορηθούν έκπληκτοι ότι έχουν χάσει το δικαίωμα δόμησης στο οποίο επένδυσαν.

Τα Ευρωπαϊκά δικαστήρια άλλωστε έχουν κρίνει ότι τα γήπεδα εκτός σχεδίου, τα οποία έχουν αποκτήσει νόμιμα το δικαίωμα δόμησης ,δικαιούνται αποζημίωση από την πολιτεία ,όταν αίρεται το δικαίωμα αυτό, αφού ο ιδιοκτήτης εμποδίζεται από το να εκμεταλλευθεί πλήρως την ιδιοκτησία του και συνεπώς παραβιάζονται περιουσιακά του δικαιώματα.

Όταν η κυβέρνηση μέσα σε μια περίοδο αλλεπάλληλων κρίσεων με δραματική αύξηση στις τιμές των υλικών λόγω της ενεργειακής κρίσης όπως η ίδια επικαλείται , αποφασίζει να καταργήσει τις παρεκκλίσεις, οφείλει να αντιμετωπίσει και να θεραπεύσει πρώτα τους λόγους που το δημιούργησαν και που οδηγούν στην εκτός σχεδίου δόμηση σε μικρά οικόπεδα.

H έλλειψη πολεοδομημενης γης εντός σχεδίου, η έλλειψη οριοθέτησης οικισμών και επεκτάσεων , οι υπερβολικές καθυστερήσεις στην πολεοδόμηση επεκτάσεων και στις πράξεις εφαρμογής, η ανυπαρξία στεγαστικής πολιτικής του κράτους, η έλλειψη κοινωνικής κατοικίας , αύξαναν την ζήτηση και ανέβαζαν τις τιμές της γης σε ύψη που δεν μπορούσαν να προσεγγίσουν τα μικρομεσαία εισοδήματα, τα οποία κατέφευγαν στα μικρά αγροτεμάχια εκτός σχεδίου

Επιπροσθέτως στην Ελλάδα αυτοί που την δεκαετία του 60, 70 και 80 διεκδίκησαν το δικαίωμα στην δόμηση , ήταν οι μικροϊδιοκτήτες, που μέσα από τις παρεκκλίσεις της δόμησης εκτός σχεδίου και τις μικρές αρτιότητες , ή και την αυθαίρετη δόμηση, έκαναν εφικτό το όνειρο για διακοπές στο εξοχικό, στο βουνό η στην θάλασσα, για όλη την ευρύτερη οικογένεια ή ακόμα περισσότερο επένδυσαν ώστε να αποκτήσουν μικροτουριστική δραστηριότητα με αποτελέσματα που σήμερα έφεραν την Ελλάδα ως κορυφαίο τουριστικό προορισμό και ειδικότερα για την Κέρκυρα 1ο Ελληνικό τουριστικό προορισμό με ρεκόρ αφίξεων στο νησί.

Ας θυμηθούμε ότι σταδιακά και μέσα από την κρίση του χρηματιστηρίου, όπου χάθηκαν εισοδήματα και ιδιαίτερα την εποχή των μνημονίων , που επακολούθησε η μείωση του ΑΕΠ κατά 25% και η εκτίναξη του δημόσιου και ιδιωτικού χρέους, η τάση αυτή αντιστράφηκε και λόγω των παραπάνω επενδύσεων η Ελλάδα διατήρησε την οικονομική της σταθερότητα αφού μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες της είναι ο Τουρισμός.

Ας δούμε τώρα τί έγινε την 9η Δεκεμβρίου ημέρα κατάργησης των παρεκκλίσεων της εκτός σχεδίου δόμησης:

Στο επίσημο σύστημα του ΤΕΕ σύμφωνα με τα στοιχεία κατατέθηκαν 12281 αιτήσεις για βεβαίωση όρων δόμησης καθώς και 1928 αιτήσεις για προέγκριση οικοδομικών αδειών. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων όπου καταγράφει και το υψηλότερο Πανελλαδικά ποσοστό κατατέθηκαν 3878 αιτήσεις . Περίπου 40% των περιπτώσεων προέρχονται από μία μόνο νησιωτική Περιφέρεια. Λογικότατο για εμάς τους Επτανήσιους αφού ο κλήρος πάντα ήταν μικρός, αδικαιολόγητο για την Κυβέρνηση αφού παρόλη αυτήν την ιδιαιτερότητα καμία αναφορά και κανένας σχεδιασμός για την νησιωτική Ελλάδα παρόλα τα παραγωγικά προτερήματα της. Από τις παραπάνω αιτήσεις σήμερα έχουν εκδοθεί μόνο οι 419 πράγμα που θα πρέπει να ανησυχεί ιδιαίτερα το Υπουργείο.

Και εξηγούμαι… Για την έκδοση μίας οικοδομικής αδείας στις κατά παρέκκλιση περιπτώσεις θα πρέπει να εκδοθούν τουλάχιστον 4 κατά σειρά διοικητικές πράξεις. Η έγκριση βεβαίωσης όρων δόμησης, η βεβαίωση προϋφισταμένου γηπέδου, η προέγκριση οικοδομικής άδειας (έγκριση δόμησης) και η Άδεια δόμησης. Με απλά μαθηματικά καταλαβαίνουμε ότι έως και τις 30-9-2023 θα χρεωθούν και θα πρέπει να ανταπεξέλθουν σε αυτό 15512 αιτήσεις (τουλάχιστον για την Περιφέρεια Ιονίων νήσων) που αν κανείς διαιρέσει το αποτέλεσμα με τις εργάσιμες μέρες βγάζει 70 αιτήσεις την ημέρα… Απορώ ιδιαίτερα λοιπόν πώς το Αρμόδιο Υπουργείο αποφάσισε ότι σε κάθε περίπτωση οι προεγκρίσεις αυτές θα έχουν ισχύ έως και τις 30-9-2023…Θα μπορούσε κανείς να μιλάει για ώρες για το πώς η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει αυτές τις καταστάσεις…

Ίσως τελικά όλα αυτά να είναι και τα κατάλοιπα της Πανδημίας (Αφού εκεί οι αποφάσεις ήταν συνεχώς εξελισσόμενες με βασικό σχεδιασμό αναθεωρητικής πολιτικής και άμεση εφαρμογή χωρίς όμως διασφάλιση της βάσης δεδομένων και της ίσης μεταχείρισης των πολιτών). Πολιτικές που στοίχισαν δυστυχώς περισσότερο στον κάθε Έλληνα και λιγότερο στους Υπευθύνους.

Ν. Κορακιανίτης: Πολιτικός Μηχανικός Laisergo.gr

Επισκέψεις: 676

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει