3 Μαΐου 2024

Ποια έργα “ξεκλειδώνει” το υπουργείο Υποδομών.

Ήταν ακριβώς, πριν από 11 χρόνια, Σεπτέμβριος του 2009, όταν ο διαγωνισμός των επεκτάσεων της Αττικής Οδού εμφάνιζε ισχυρές προοπτικές ολοκλήρωσης. Ωστόσο, λόγω των πρόωρων εθνικών εκλογών του Οκτωβρίου της ίδιας χρονιάς, ο διαγωνισμός που είχε προκηρύξει τότε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Χωροταξίας με επικεφαλής τον Γ. Σουφλιά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.

Ακολούθησε η ένταξη της ελληνικής οικονομίας στον αστερισμό των μνημονίων, η συρρίκνωση της κυκλοφορίας στις εθνικές οδού και οι ασκήσεις επί χάρτου του πρώην υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη για το έργο. Πλέον, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού αποτελούν τμήμα του “πακέτου” έργων αξίας 13 δισ. ευρώ που επιδιώκεται να υλοποιηθούν, προκειμένου να ενισχυθούν οι ρυθμοί ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.

Σε τρία δημόσια έργα

Όπως ανέφερε, χθες, σε συνάντηση με δημοσιογράφους, ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, ο προγραμματισμός προβλέπει την προκήρυξη τριών διαφορετικών διαγωνισμών που θα αντιστοιχούν σε τρία δημόσια έργα, ύψους 1 δισ. ευρώ, για το έργο των επεκτάσεων της Αττικής Οδού.

Αυτά αντιστοιχούν στην επέκταση της Λεωφόρου Κύμης και τη σύνδεσή της με την Εθνική Οδό που επιδιώκεται να δημοπρατηθεί το 2021. Την επέκταση προς τη Ραφήνα της οποίας η δημοπράτηση δρομολογείται για το 2022 και αυτήν της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς το Ελληνικό με τη δημιουργία ανισόπεδων κόμβων στη Βουλιαγμένης και σήραγγας στην Ηλιούπολη.

Το τελευταίο τμήμα εμφανίζει ακόμη, χαμηλό βαθμό μελετητικής ωριμότητας, αλλά εάν προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για τα δύο πρώτα έργα, μέσα στην επόμενη διετία, ο κατασκευαστικός κλάδος θα “ανασάνει”, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς. 

Όσον αφορά την υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης η ισχύς της εκπνέει το 2024, με το νέο διαγωνισμό να αναμένεται ότι θα προκηρυχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ, δεδομένου ότι τα έσοδα από την λειτουργία κι εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου 70 χλμ. κατευθύνονται στην εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους. Σε κάθε περίπτωση, όπως εξήγησε ο κ. Καραμανλής, ο διαγωνισμός για τις επεκτάσεις θα πραγματοποιηθεί, αυτόνομα, σε σχέση με τη δημοπράτηση της σύμβασης παραχώρησης.

Γραμμή 4, fly-over, ΒΟΑΚ και Πάτρα-Πύργος

Μέχρι, όμως, την προκήρυξη του διαγωνισμού για τις επεκτάσεις, τα βλέμματα είναι στραμμένα στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την πρώτη φάση του διαγωνισμού για  τη γραμμή 4 του Μετρό. Η διαδικασία, όπως ανέφερε ο κ. Καραμανλής, θα προχωρήσει κανονικά με τα δύο σχήματα που έχουν προεπιλεγεί, τις Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi-Rail Italy και J&P Άβαξ-Ghella-Alstom που διεκδικούν το έργο προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ.

Όπως είπε θα αποσφραγιστούν οι τεχνικές προσφορές των δύο υποψηφίων, στόχος είναι αποφευχθεί η διαδικασία της κατάθεσης πολλαπλών προσφυγών, ενώ είναι δυνατή η υλοποίηση των πρόδρομων κατασκευαστικών εργασιών.

Σε σχέση όμως, με τη γραμμή 4- ένα έργο κολοβό που δεν φτάνει μέχρι τον Περισσό όπως είπε ο κ. Καραμανλής-μεγαλύτερη ωριμότητα εμφανίζει το fly over Θεσσαλονίκης, έργο 270 εκατ. ευρώ για το οποίο η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος θα δημοσιευθεί τις επόμενες ημέρες.

Όσον αφορά τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης μέσα στο φθινόπωρο αναμένεται να παραδοθούν οι γεωτεχνικές μελέτες για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ενώ το 2021 εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει να υλοποιεί η ΤΕΡΝΑ τον αυτοκινητόδρομο Ε65, μετά την αναμενόμενη τελική έγκριση της Κομισιόν.

 Για τον οδικό άξονα Πάτρα-Πύργος συνεχίζονται οι επαφές με την Κομισιόν για την ένταξή του στην Ολυμπία Οδό, ενώ στον καμβά των προς δημοπράτηση έργων βρίσκονται και τα σιδηροδρομικά projects. Τέσσερα από αυτά που έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ θα δημοπρατηθούν άμεσα, ενώ το 2021 επιδιώκεται να πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός για ακόμη έξι.

Η αναθεώρηση του Ν.4412

Το υπουργείο Υποδομών προχωράει και στην αναθεώρηση του Ν. 4412 (Δημόσιες συμβάσεις, έργων, προμηθειών και υπηρεσιών). Στόχος, όπως ανέφερε ο κ. Καραμανλής, είναι να διορθωθούν οι κακές πρακτικές του παρελθόντος, να θεσμοθετηθούν πιο γρήγορες, αξιόπιστες και αμερόληπτες διαδικασίες τόσο στην ανάθεση όσο και στην εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων, που θα βασίζονται στην καλή συνεργασία των 2 πλευρών, ενώ παράλληλα γίνεται προσπάθεια να μειωθούν οι χρόνοι επίλυσης των διαφορών, καθώς και να περιοριστούν οι λόγοι που οδηγούν σε διαφωνίες. Η τροποποίηση του Νόμου θα γίνει σε ένα ενιαίο νομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί προς διαβούλευση μέσα στον Οκτώβριο.

Επισκέψεις: 44

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει