3 Μαΐου 2024

ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ: Επαναφορά της βάσης του 10 στα ειδικά μαθήματα εισαγωγής στις Αρχιτεκτονικές Σχολές.

Θέμα:  Επαναφορά της βάσης του 10 στα ειδικά μαθήματα εισαγωγής στις Αρχιτεκτονικές Σχολές

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Σχετικά με τις ΕΒΕ δηλώσατε ότι «…τέθηκαν ελάχιστες προϋποθέσεις να μην εγκλωβίζονται τα παιδιά μας. … τέσσερις στους 10 φοιτητές δεν αποφοιτούν ποτέ γιατί δεν πληρούν τις ελάχιστες ακαδημαϊκές προϋποθέσεις για να φοιτήσουν». Τέτοια στοιχεία εμείς δεν γνωρίζουμε για τις Αρχιτεκτονικές Σχολές. Ούτε για τα ποσοστά, ούτε για την αιτία της μη αποφοίτησης.

Αλλά και δεν μπορεί να ανταποκρίνεται αυτό στην πραγματικότητα γιατί οι Αρχιτεκτονικές Σχολές ήταν από τις λίγες που είχαν ήδη Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στα δύο ειδικά μαθήματα, στο Γραμμικό και Ελεύθερο Σχέδιο και η βάση αυτή ήταν το δέκα (10). Οι υποψήφιοι επομένως είχαν ένα απολύτως πιστοποιημένο επίπεδο «ακαδημαϊκών προϋποθέσεων» για τις ειδικές απαιτήσεις των σπουδών Αρχιτεκτονικής. Το αυτό ισχύει φυσικά και για όσες άλλες Σχολές είχαν ως προϋπόθεση την πιστοποίηση επάρκειας σε ειδικό μάθημα, απαραίτητο για τη φοίτηση στην εκάστοτε Σχολή.

Η θεσμοθέτηση της ΕΒΕ γίνεται εν μέσω μιας εξαιρετικά αρνητικής συγκυρίας. Έχει καταργηθεί η διδασκαλία των σχεδίων στο ΓΕΛ. Στα ΕΠΑΛ τα δύο σχέδια δεν διδάσκονται επαρκώς σε καμία ειδικότητα. Αντίθετα, θεσμοθετήθηκε δίωρη ενισχυτική διδασκαλία μετά το καθημερινό 7ωρο και αυτή σε ομάδες σχολείων, η οποία πραγματοποιήθηκε μόνο για δύο μήνες (Απρίλιο και Μάιο). Με την πανδημία, η «διδασκαλία» αυτή διεξάχθηκε διαδικτυακά και αποδείχθηκε ότι ήταν τόσο εφικτή και αποτελεσματική, όσο το να ασκηθεί κάποιος σε άθλημα με τον προπονητή συνδεδεμένο μέσω κάμερας. Ακόμη και τα ιδιωτικά φροντιστήρια υποχρεώθηκαν σε τηλεκπαίδευση και μόνο όσοι υποψήφιοι μπορούσαν να πληρώσουν ιδιαίτερα μαθήματα μπορούσαν να λάβουν επαρκή εκπαίδευση.

Ασχέτως των επιβαρυντικών συνθηκών φέτος, η θεσμοθέτηση της ΕΒΕ με τον τρόπο που διαμορφώνεται μόνο προβλήματα δημιουργεί στις Σχολές και στους υποψήφιους φοιτητές Αρχιτεκτονικής. Ο λόγος γίνεται για 1.700 περίπου υποψηφίους κατά έτος, οι οποίοι είναι όλοι προετοιμασμένοι ειδικά για τις εξετάσεις αυτές. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι μόλις ένα 10% των γραπτών του Γραμμικού Σχεδίου βαθμολογήθηκε φέτος κάτω από τη βάση και μόλις ένα 6% του Ελεύθερου Σχεδίου. Το υπόλοιπο 90% και 94% των υποψηφίων αντίστοιχα πληρούν αντικειμενικά τις ελάχιστες ακαδημαϊκές προϋποθέσεις για να φοιτήσουν. Με τη θεσμοθέτησή τους, οι νέες ΕΒΕ διαμορφώνουν μια πλασματική βάση μεταξύ της πραγματικής βάσης του 10 και του άριστα 20, όποια κι αν καταλήγει να είναι αυτή, με τις διακυμάνσεις του συντελεστή σε κάθε Σχολή.

Στην περίπτωσή μας λοιπόν η νέα πλασματική ΕΒΕ δεν εξυπηρετεί αυτό που υποτίθεται ότι θα εξασφάλιζε, αλλά έχει ως συνέπεια μια αχρείαστη περικοπή υποψηφίων φοιτητών που ήδη έχουν πιστοποιηθεί για τις ελάχιστες γνώσεις και δεξιότητές τους ξεπερνώντας τη βάση του 10, μια αχρείαστη αυστηρότητα που δεν δικαιολογείται από τον σκοπό της θεσμοθέτησης της ΕΒΕ. Και για να καταδείξουμε το αδιέξοδο του μέτρου, αν μία χρονιά υπάρχουν μόνο γραπτά των 19 και 20, θα αποκλειστούν αυτοί με το 19. Αυτή ακριβώς η στρέβλωση γίνεται και φέτος, σε μικρότερο βαθμολογικά σκαλί.

Επιπλέον, οι Αρχιτεκτονικές Σχολές κλήθηκαν να αποφασίσουν για την εφαρμογή του συντελεστή 0,7-1,1 για τα ειδικά μαθήματα, πριν αναρτηθούν τα αποτελέσματα των εξετάσεων, επομένως «αποφάσισαν» χωρίς να τους έχουν χορηγηθεί τα δεδομένα που ήταν απαραίτητα για τη λήψη της απόφασης αυτής. Κάποιες Σχολές επέλεξαν ψηλούς συντελεστές για τα ειδικά μαθήματα, ενώ ήταν γνωστό από τα προηγούμενα χρόνια ότι οι επιδόσεις των μαθητών διαμόρφωναν ψηλούς μέσους όρους. Έτσι, άριστοι μαθητές, με πολύ ψηλές βαθμολογίες στα 4 μαθήματα του Επιστημονικού Πεδίου και βαθμολογίες πάνω από την (ως τώρα) βάση του 10 στα δύο ειδικά μαθήματα σχεδίων, μαθητές που ενσαρκώνουν με τον καλύτερο τρόπο το ιδεώδες της αριστείας, αποκλείστηκαν εντελώς από τις Αρχιτεκτονικές Σχολές.

Κυρία Υπουργέ,

Η συγκεκριμένη ΕΒΕ αποτελεί ανεπίτρεπτη, αναιτιολόγητη και παράλογη στρέβλωση και παράγει αποτελέσματα που όχι μόνο δεν υπηρετούν, αλλά αντίθετα, αντιστρατεύονται τον λόγο για τον οποίο τη θεσμοθετήσατε, δηλαδή τη διασφάλιση ελάχιστων ακαδημαϊκών προϋποθέσεων.

Η βάση του 10 για τα ειδικά μαθήματα, λειτούργησε υποδειγματικά επί δεκαετίες με πλήρη αποδοχή από την κοινωνία και την εκπαιδευτική κοινότητα, και

ζητούμε

να εξακολουθεί να λειτουργεί ακριβώς όπως ήταν και πριν, ίδια για όλες τις Αρχιτεκτονικές Σχολές, ως πιστοποίηση επάρκειας απαραίτητων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων στο Γραμμικό και στο Ελεύθερο Σχέδιο.

Με εκτίμηση,

Για το Διοικητικό Συμβούλιο ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ

Ο Πρόεδρος
Δημήτρης Ξυνομηλάκης

Επισκέψεις: 86

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει