3 Μαΐου 2024

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την Εθνική Σχολή Δικαστών.

Μεταρρυθμίσεις στο νομοθετικό πλαίσιο της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών – Τι προβλέπει

Στη Βουλή κατατέθηκε το σχέδιο νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης «Μεταρρυθμίσεις στο νομοθετικό πλαίσιο της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών».

Σύμφωνα με το υπουργείο Δικαιοσύνης, με το νομοσχέδιο επιχειρείται η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση στη δικαστική εκπαίδευση από την ίδρυση της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών, καθώς αναμορφώνεται πλήρως το νομοθετικό πλαίσιο, τόσο ως προς την οργάνωση και λειτουργία της Σχολής, όσο και ως προς τον τρόπο επιλογής, εκπαίδευσης και επιμόρφωσης των μελλοντικών και εν ενεργεία δικαστικών λειτουργών.

Το νομοσχέδιο καταρτίστηκε με γνώμονα το πόρισμα της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής που συστήθηκε για το σκοπό αυτό.Remaining Time-0:00FullscreenMute

Ειδικότερα, όπως αναφέρει το υπουργείο Δικαιοσύνης με το Νομοσχέδιο:

– Προβλέπεται η έναρξη λειτουργίας για πρώτη φορά της Κατεύθυνσης Ειρηνοδικών στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών

– Δημιουργείται ειδικό τμήμα για την πλήρωση θέσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας και των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων στην κατεύθυνση της Διοικητικής Δικαιοσύνης καθώς επίσης συστήνεται, αντίστοιχα, ειδικό τμήμα για το Ελεγκτικό Συνέδριο και τη Γενική Επιτροπεία.

– Αποκαθίστανται οι παθογένειες στον εισαγωγικό διαγωνισμό της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών. Πιο συγκεκριμένα, με το νέο εισαγωγικό σύστημα: α) η ξένη γλώσσα αποτελεί προϋπόθεση για την εισαγωγή των σπουδαστών στη Σχολή άλλα όχι κριτήριο για την κατάταξή τους, β) η γραπτή δοκιμασία κατά τον εισαγωγικό διαγωνισμό θα υπολογίζεται με συντελεστή βαρύτητας εβδομήντα τοις εκατό (70%), ενώ η προφορική δοκιμασία με συντελεστή βαρύτητας τριάντα τοις εκατό (30%).

– Οι εκπαιδευόμενοι θα αξιολογούνται από το νέο θεσμό των βασικών διδασκόντων

– Η πρακτική άσκηση θα διαρκεί πλέον χρονικό διάστημα οκτώ (8) μηνών και θα αξιολογείται ουσιαστικά.

Ως προς τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση, προβλέπονται τακτικά προγράμματα επιμόρφωσης για όλους τους δικαστικούς λειτουργούς από τον βαθμό του εφέτη και κάτω, με τη δημιουργία ομάδων εργασίας (workshops).

Επιπλέον, προβλέπονται έκτακτα προγράμματα επιμόρφωσης για τους δικαστικούς λειτουργούς όλων των κλάδων και βαθμών, οι οποίοι καλούνται να εφαρμόσουν νέες ρυθμίσεις με επείγοντα χαρακτήρα.

Πιο αναλυτικά με το υπόψη σχέδιο νόμου, προβλέπονται τα ακόλουθα:

ΜΕΡΟΣ Α’

Θεσπίζεται νέο πλαίσιο για την οργάνωση και λειτουργία της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών (ΕΣΔι), η οποία αποτελεί νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.), με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια και ανήκει στο Μητρώο Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης. Σε σχέση με τα ισχύοντα (ν.3689/2008), προβλέπονται τα ακόλουθα:

1.α.Καταργείται η διάκριση μεταξύ τακτικών και έκτακτων πόρων της ΕΣΔι,εντάσσονται δε σε αυτούς και οι χρηματοδοτήσεις από το Ταμείο

Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

β.Η οικονομική διαχείριση της Σχολής ασκείται σύμφωνα με το ν.4270/2014 και τον ειδικό κανονισμό που εκδίδεται κατά την οριζόμενη διαδικασία.(άρθρα 1 – 4)

2.α.Μειώνεται κατά δύο (2) ο αριθμός των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και διαμορφώνεται σε έντεκα (11) καθώς και ο αριθμός των μελών των δύο (2) Συμβουλίων Σπουδών, τα οποία αποτελούνται εφεξής από πέντε (5) μέλη το καθένα.

β. Ορίζεται ο Διευθυντής Προγραμματισμού και Εποπτείας ως διατάκτης των δαπανών της ΕΣΔι.

γ. Επανακαθορίζονται, κατά περίπτωση, τα απαιτούμενα προσόντα και οι αρμοδιότητες των οργάνων διοίκησης της ΕΣΔι, των Διευθυντών Κατάρτισης και Επιμόρφωσης καθώς και των Συμβουλίων Σπουδών και Διδασκόντων. (άρθρα 5 – 15)

3.Ρυθμίζονται εκ νέου τα θέματα που αφορούν στην επιλογή και στην κατάσταση των εκπαιδευομένων (χρόνος και διαδικασία προκήρυξης διαγωνισμού, απαιτούμενα προσόντα συμμετοχής, χρόνος και τόπος

διεξαγωγής εξετάσεων, βαθμολόγηση υποψηφίων, εγγραφή επιτυχόντων κ.λπ.). Μεταξύ άλλων, ορίζονται τα εξής: α. Ο διαγωνισμός για την κατεύθυνση Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης και της Κατεύθυνσης Ειρηνοδικών είναι εφεξής κοινός και οδηγεί στην κατάρτιση ενιαίου πίνακα οριστικών αποτελεσμάτων, προβλέπεται δε κοινή επιτροπή εξετάσεων, καταργούμενης της υφιστάμενης σήμερα πενταμελούς επιτροπής για την κατεύθυνση των Ειρηνοδικών.

β. Ο διαγωνισμός της κατεύθυνσης Διοικητικής Δικαιοσύνης διεξάγεται εν μέρει με κοινώς εξεταζόμενα μαθήματα και εν μέρει με χωριστά (για θέσεις δοκίμων δικαστικών λειτουργών του Συμβουλίου της Επικρατείας και των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων ή για θέσεις δοκίμων δικαστικών λειτουργών του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας αυτού) και οδηγεί στην κατάρτιση δύο (2) πινάκων αποτελεσμάτων. Παρέχεται στους υποψηφίους η δυνατότητα συμμετοχής στον διαγωνισμό για τις θέσεις και των δύο δικαιοδοσιών, προς τούτο δε, επανακαθορίζεται η συγκρότηση της οικείας επιτροπής διαγωνισμού, ανάλογα με τα εξεταζόμενα μαθήματα, η οποία λειτουργεί κατά περίπτωση ως πενταμελής ή / και εξαμελής. (Σήμερα, η εν λόγω επιτροπή είναι πενταμελής).

γ. Οι προβλεπόμενες διαδικασίες (υποβολή αίτησης συμμετοχής στον διαγωνισμό, εγγραφή στη Σχολή κ.λπ.) διενεργούνται ηλεκτρονικά.

δ. Οι εξεταζόμενες ξένες γλώσσες ορίζονται από τρεις (3) σε τέσσερις (4) και οι εξεταστές [δύο (2) για κάθε γλώσσα, με τους αναπληρωτές τους] έχουν εφεξής την ιδιότητα δικαστικού λειτουργού.

ε. Ο εισαγωγικός διαγωνισμός διακρίνεται σε τρία στάδια (αντί δύο που ισχύει) και καθορίζονται ο τόπος, ο χρόνος και τα εξεταζόμενα αντικείμενα ανά στάδιο διαγωνισμού (στη Θεσσαλονίκη, γραπτή εξέταση στις ξένες γλώσσες και στις οριζόμενες θεματικές ενότητες κατά το πρώτο και δεύτερο στάδιο αντίστοιχα, και στην Αθήνα, προφορική εξέταση, κατά το τρίτο στάδιο).

στ. Ορίζεται ότι, η ιδιότητα του εκπαιδευομένου αποκτάται από την ημερομηνία ορκωμοσίας, η δε μισθοδοσία αρχίζει από την ημερομηνία έναρξης της κατάρτισης (1η Φεβρουαρίου).

ζ. Αυξάνεται το ύψος των κατά μήνα αποδοχών που καταβάλλεται στους εκπαιδευόμενους, κατά τη διάρκεια της κατάρτισής τους και ορίζονται στο ήμισυ των συνολικών αποδοχών του παρέδρου πρωτοδικείου, ήτοι σε 1.600 ευρώ περίπου. (Σήμερα, καταβάλλεται το ήμισυ των αποδοχών παρέδρου πρωτοδικείου, όπως αυτές καθορίσθηκαν με το ν.2521/1997, οι οποίες ανέρχονται κατ’ εκτίμηση στο ποσό των 1.150 ευρώ περίπου).

η. Οι εκπαιδευόμενοι που έχουν την ιδιότητα του δικαστικού λειτουργού, του καθηγητή οποιασδήποτε βαθμίδας Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος, του μέλους του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, του δημοσίου υπαλλήλου, ή του υπαλλήλου ν.π.δ.δ. θεωρείται αυτοδικαίως ότι τελούν σε απόσπαση, σε περίπτωση δε που επιλέξουν να επανέλθουν στην αρχική τους θέση, διακόπτοντας την εκπαίδευσή τους στη Σχολή, υποχρεούνται να επιστρέψουν τη διαφορά μεταξύ των αποδοχών που έλαβαν και του βασικού μισθού που θα ελάμβαναν, αν παρέμεναν στην Υπηρεσία τους.(άρθρα 16 – 22)

3.Ρυθμίζονται εκ νέου τα θέματα που αφορούν στην εκπαίδευση, στην αξιολόγηση και στο πειθαρχικό δίκαιο των εκπαιδευομένων στην ΕΣΔι (στάδια κατάρτισης, πρόγραμμα σπουδών, απουσίες, αξιολόγηση, βασικοί διδάσκοντες, εξετάσεις αποφοίτησης με γραπτή δοκιμασία, πρακτική άσκηση, διορισμός, πειθαρχικό δίκαιο). Μεταξύ άλλων:

α. Διακρίνεται σε δύο (2) στάδια [αντί για τρία (3)] η κατάρτιση των εκπαιδευομένων, χωρίς να μεταβάλλεται η συνολική διάρκεια αυτής (16 μήνες).

β. Προβλέπεται η χορήγηση δελτίου υπηρεσιακής ταυτότητας στους εκπαιδευομένους.

γ. Ορίζεται ρητά ότι η συμμετοχή των εκπαιδευομένων στην κατάρτιση είναι υποχρεωτική και προβλέπονται η διαγραφή του εκπαιδευόμενου σε περίπτωση αδικαιολόγητων απουσιών και ο καταλογισμός σε βάρος του των αποδοχών που έχει λάβει, κατά τα ειδικότερα προβλεπόμενα.

δ. Προβλέπεται η χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ) για την υλοποίηση της εκπαίδευσης και λοιπών διαδικασιών (χρήση πλατφόρμας MOODLE κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, εκλογή εκπροσώπων εκπαιδευομένων, υποβολή βαθμολογίας, αξιολογήσεων κ.λπ.).

ε. Διακρίνεται σε δύο (2) τμήματα η τριμελής επιτροπή για τις εξετάσεις αποφοίτησης, όσον αφορά στην κατεύθυνση Διοικητικής Δικαιοσύνης (σύσταση μιας επιπλέον τριμελούς επιτροπής με την προβλεπόμενη συγκρότηση).

στ. Προβλέπεται ότι η πρακτική άσκηση των εκπαιδευομένων σε δικαστικά καταστήματα υλοποιείται αποκλειστικά στην Αθήνα, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

ζ. Καθίσταται υποχρεωτική (και όχι δυνητική όπως ισχύει), η ψυχιατρική διερεύνηση της προσωπικότητας τουεκπαιδευομένου,η οποία

πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια και των δύο σταδίων κατάρτισης, με γραπτή και προφορική δοκιμασία, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

η. Αυξάνεται σε δώδεκα (12) μήνες [από δέκα (10)] η διάρκεια της πραγματικής υπηρεσίας δόκιμου δικαστικού λειτουργού.

θ. Εξειδικεύεται το πειθαρχικό δίκαιο που διέπει τους εκπαιδευόμενους στην ΕΣΔι, με την πρόβλεψη των παραπτωμάτων και των αντιστοίχων ποινών, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται πρόστιμο (έως τις αποδοχές έξι μηνών) και διαγραφή από τη Σχολή.(άρθρα 23 – 37)

4.Επανακαθορίζεται το πλαίσιο της παρεχόμενης από την ΕΣΔι συνεχιζόμενης εκπαίδευσης σε εν ενεργεία δικαστικούς λειτουργούς [περιεχόμενο προγραμμάτων επιμόρφωσης, δημιουργία τεσσάρων κύκλων επιμόρφωσης για τα υποχρεωτικά προγράμματα, μείωση του ελάχιστου αριθμού υποχρεωτικών προγραμμάτων, αξιολόγηση με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών για τη χορήγηση πιστοποιητικού ευδόκιμης παρακολούθησης στους συμμετέχοντες, επανακαθορισμός των υπευθύνων προγράμματος με κατάργηση της υφιστάμενης τριμελούς οργανωτικής επιτροπής κ.λπ.].(άρθρα 38 – 48)

5.Όσον αφορά στο εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό και στις οργανικές μονάδες της ΕΣΔι, επέρχονται οι ακόλουθες μεταβολές:

α. Εντάσσονται στο εκπαιδευτικό προσωπικό της Σχολής και οι Πρωτοδίκες που έχουν συμπληρώσει επτά (7) έτη παραμονής στον βαθμό.

β.Τίθενται ειδικότερες προδιαγραφές (διάρκεια επιμορφωτικών

προγραμμάτων κ.α.) για την εκπαίδευση των εκπαιδευτών. (Σήμερα, προβλέπονται ενημερωτικά σεμινάρια).

γ. Καταργείται η θέση Συμβούλου Επιμόρφωσης για θέματα ευρωπαϊκού δικαίου.

δ.Αυξάνεται κατά τρεις (3) ο αριθμός των θέσεων του μόνιμου

διοικητικού προσωπικού της Σχολής και ορίζονται σε είκοσι μία (21), ανακατανέμονται δε κατά κατηγορία και κλάδο.

Περαιτέρω, συνιστώνται τρεις (3) θέσεις προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δίκαιου ορισμένου χρόνου (ι.δ.ο.χ.) στις οριζόμενες ειδικότητες.

ε. Ιδρύονται δύο (2) επιπλέον Τμήματα στη Διεύθυνση Διοίκησης και Οικονομικού της Σχολής, ενώ καταργείται το υφιστάμενο Αυτοτελές Γραφείο και επανακαθορίζονται οι αρμοδιότητες των επιμέρους οργανικών μονάδων.

στ. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την πλήρωση των προαναφερόμενων θέσεων προσωπικού, με διορισμό ή απόσπαση δικαστικών υπαλλήλων και υπαλλήλων φορέων που εποπτεύονται από το Υπουργείο Δικαιοσύνης. Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα μετάταξης στην ΕΣΔι αποσπασμένων σε αυτήν υπαλλήλων, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις.(άρθρα 49 – 51)

6. α.Παρέχονται οι αναγκαίες εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση επιμέρους θεμάτων και μεταξύ άλλων, ορίζεται ότι τα ζητήματα οργανωτικής φύσεως της ΕΣΔι (οργανικές μονάδες, αρμοδιότητες, οργανικές θέσεις προσωπικού, προσόντα) καθορίζονται εφεξής με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Σχολής (σήμερα, καθορίζονται με κ.υ.α.).

β. Εισάγονται μεταβατικής ισχύος διατάξεις και παρατίθενται οι καταργούμενες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.(άρθρα 52 – 55)

ΜΕΡΗ Β’ και Γ’

Ρυθμίζονται λοιπά θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Δικαιοσύνης και ειδικότερα:

1.Εισάγονται επείγουσες ρυθμίσεις σχετικά με τη λειτουργία των πολιτικών δικαστηρίων, οι οποίες ισχύουν από την 1η.1.2022 έως την 31η.3.2022. Συγκεκριμένα: α. Προβλέπεται:

– η κατανομή από τον Πρόεδρο του τμήματος ή τον Πρόεδρο του δικαστηρίου εντός της αυτής ημέρας, στη συντομότερη διαθέσιμη δικάσιμο, των εγγεγραμμένων στο πινάκιο ή στο έκθεμα υποθέσεων στον πρώτο και δεύτερο βαθμό καθώς και στον Άρειο Πάγο, με την επιφύλαξη των άρθρων 237 και 238 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (π.δ.503/1985),

-η γνωστοποίηση, με πρωτοβουλία του γραμματέα, της νέας δικασίμου στους διαδίκους ή στους πληρεξούσιους δικηγόρους τους, με αποστολή ηλεκτρονικού μηνύματος στον οικείο δικηγορικό σύλλογο, στην Κεντρική Υπηρεσία του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, εφόσον είναι διάδικος το Ελληνικό Δημόσιο ή με ανάρτηση στην πύλη ψηφιακών υπηρεσιών δικαστηρίων solon.gov.gr.

β. Παρέχεται η δυνατότητα στους διαδίκους να δηλώσουν, μέσω μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, στη γραμματεία του δικαστηρίου την κοινή επιθυμία τους να μην εξετάσουν μάρτυρα κατά τη συζήτηση της υπόθεσης.

γ. Προσδιορίζονται οι κατηγορίες υποθέσεων για τις οποίες μπορούν να ληφθούν ένορκες βεβαιώσεις ενώπιον δικηγόρου (ειδικές διαδικασίες, εκούσια δικαιοδοσία, κτηματολόγιο, ασφαλιστικά μέτρα), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.(άρθρο 56)

2.Καθορίζεται, για το χρονικό διάστημα από την 1η.1.2022 έως και την 31η.3.2022 με δυνατότητα παράτασης όχι πέραν της 30ης.6.2022, η διαδικασία εκδίκασης υποθέσεων χορήγησης άδειας συναινετικής εγγραφής προσημείωσης υποθήκης. Ειδικότερα, προβλέπεται:

-η έγγραφη, κατά παρέκκλιση του άρθρου 115 ΚΠολΔ, διεξαγωγή της συζήτησης και η παράσταση των διαδίκων στο ακροατήριο με δήλωση κατ’ άρθρο 242 ΚΠολΔ, η οποία ακολουθείται και για την ανάκληση, εξάλειψη και μεταρρύθμιση συναινετικής προσημείωσης υποθήκης,

-η επισύναψη στη δήλωση, έγγραφης συναίνεσης του καθ’ ου στην αιτούμενη προσημείωση ή του τρίτου κύριου του ακινήτου, στην οποία προσδιορίζονται σαφώς η ασφαλιζόμενη απαίτηση, το ποσό αυτής και περιγράφεται λεπτομερώς το προσημειούμενο ακίνητο.(άρθρο 57)

Σχέδιο Νόμου

Επισκέψεις: 39

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει