2 Μαΐου 2024

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την ανάπτυξη των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων.

Με την εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου δίνεται η δυνατότητα να εγκατασταθούν αιολικοί σταθμοί σε θαλάσσιες περιοχές, ενισχύοντας έτσι την διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας

Την δυνατότητα εγκατάστασης υπεράκτιων αιολικών πάρκων, τροποποιήσεις στην χρήση γης και εξαιρέσεις από την περιβαλλοντική αδειοδότηση  περιλαμβάνει το σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο «Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος, επείγουσες δασικές, χωροταξικές και πολεοδομικές διατάξεις, θέσπιση πλαισίου για την ανάπτυξη των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και ζητήματα κυκλικής οικονομίας» που κατατέθηκε στη Βουλή.

ΑΠΟΚΤΗΣΤΕ ΠΛΗΡΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ

Με το νομοσχέδιο ορίζεται η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ, που έχει ως τώρα την αρμοδιότητα για τις παραχωρήσεις περιοχών για έρευνες υδρογονανθράκων) ως αρμόδιος φορέας για την εκπόνηση των τεχνικών μελετών για τον προσδιορισμό και την οριοθέτηση των Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης υπεράκτιων αιολικών πάρκων (ΥΑΠ). Με την τεχνική μελέτη προτείνονται Περιοχές Εγκατάστασης ΥΑΠ, εντός αυτών, σύμφωνα με κριτήρια που διασφαλίζουν την τεχνική και οικονομική αυτοτέλεια, καθώς και τη βιωσιμότητα των Έργων ΥΑΠ που εγκαθίστανται εντός της.

Τα πάρκα θα αναπτυχθούν με διαγωνιστικές διαδικασίες, με κριτήριο κατακύρωσης τη χαμηλότερη τιμή ανά παραγόμενη μεγαβατώρα.

Με το νομοσχέδιο τίθενται ελάχιστες προϋποθέσεις συμμετοχής για τους ενδιαφερόμενους, οι οποίοι θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον 10ετή εμπειρία στην ανάπτυξη και λειτουργία υπεράκτιων αιολικών ισχύος τουλάχιστον 100 μεγαβάτ ενώ θα πρέπει να έχουν ετήσιο κύκλο εργασιών (αθροιστικά αν πρόκειται για Κοινοπραξία) τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ. Εκτός από την τεχνική και οικονομική καταλληλότητα, η χορήγηση άδειας προϋποθέτει επίσης ότι δεν τίθενται θέματα σχετικά με την εθνική ασφάλεια.

Το νομοσχέδιο ορίζει ακόμη ότι ο ΑΔΜΗΕ είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη, κατασκευή και λειτουργία των έργων διασύνδεσης των υπεράκτιων αιολικών πάρκων με το εθνικό σύστημα μεταφοράς. Το κόστος κατασκευής των έργων διασύνδεσης θα ανακτάται από τον ΑΔΜΗΕ μέσω των Χρεώσεων Χρήσης του Συστήματος.

Αντικείμενο του σχεδίου Νόμου, είναι:

•    Η θέσπιση του πλαισίου για την ανάπτυξη Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων.

•    Η απλοποίηση της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης και ελέγχων.

•    Η απλοποίηση των χρήσεων γης (και στις ζώνες προστατευόμενων περιοχών).

•    Η ρύθμιση θεμάτων Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α. και Πράσινου Ταμείου.

•    Η ρύθμιση θεμάτων δασικών χαρτών και επιτρεπόμενων χρήσεων σε δάση/δασικές εκτάσεις.

•    Η ρύθμιση θεμάτων χρηματοδότησης για την κατασκευή υποδομών φυσικού αερίου και για την κατασκευή έργων ηλεκτρικής ενέργειας. 

•    Η ρύθμιση θεμάτων κυκλικής οικονομίας.

Οι βασικές προβλέψεις του σχεδίου Νόμου για Ανάπτυξη Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων είναι:

Με την εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου δίνεται η δυνατότητα να εγκατασταθούν αιολικοί σταθμοί σε θαλάσσιες περιοχές, ενισχύοντας έτσι την διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας και μειώνοντας τη χρήση συμβατικών καυσίμων.

Ειδικότερα:

–    Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονομικών, Ανάπτυξης, Εξωτερικών, Εθνικής Άμυνας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, και Τουρισμού θα εγκριθεί το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων (ΥΑΠ), που θα αποτυπώνει σε ποιες θαλάσσιες περιοχές της χώρας είναι δυνατή η ανάπτυξη Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων.

–    Με την έκδοση σχετικού Προεδρικού Διατάγματος θα οριοθετηθούν μία ή περισσότερες Περιοχές Οργανωμένης Ανάπτυξης ΥΑΠ, που αποτελούν τμήματα των θαλάσσιων περιοχών που εμπεριέχονται στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΥΑΠ, και θα οριστούν οι όροι ανάπτυξης Έργων ΥΑΠ σε αυτές.

–    Με απόφαση του Φορέα ΥΑΠ, η οποία θα εκδοθεί εντός δύο μηνών από την δημοσίευση του προεδρικού διατάγματος οριοθέτησης των Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης ΥΑΠ (ΠΟΑΥΑΠ), θα εκκινήσει η διαδικασία χορήγησης Αδειών Έρευνας ΥΑΠ εντός των οριοθετημένων ΠΟΑΥΑΠ. Οι Άδειες Έρευνας ΥΑΠ θα χορηγούνται σε ενδιαφερόμενους που θα πληρούν συγκεκριμένα τεχνικά και οικονομικά κριτήρια και θα υποβάλλουν και σχετική εγγυητική επιστολή.

–    Οι κάτοχοι των Άδειών Έρευνας ΥΑΠ θα έχουν τη δυνατότητα να εκπονήσουν όλες τις αναγκαίες μετρήσεις και μελέτες εντός των ΠΟΑΥΑΠ για τις οποίες έλαβαν την σχετική Άδεια Έρευνας ΥΑΠ και παράλληλα να συμμετάσχουν στην ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών για την δυνατότητα εγκατάστασης Έργου ΥΑΠ και την λήψη λειτουργικής ενίσχυσης.

–    Μετά την πάροδο περίπου 2.5 ετών από την χορήγηση των Αδειών Έρευνας ΥΑΠ θα οριστούν – με Υπουργική Απόφαση – επιμέρους Περιοχές Εγκατάστασης ΥΑΠ, εντός των ΠΟΑΥΑΠ, καθώς και εκτίμηση της μέγιστης ισχύος Έργων ΥΑΠ που εκτιμάται ότι μπορεί να εγκατασταθεί σε κάθε μία από αυτές.

–    Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ακολούθως θα προκηρύξει ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών για τη χορήγηση λειτουργικής ενίσχυσης στα Έργα ΥΑΠ που θα αναπτυχθούν εντός των Περιοχών Εγκατάστασης ΥΑΠ αυτών.

–    Ο κάθε συμμετέχων στον διαγωνισμό θα υποβάλλει διακριτές προσφορές για κάθε Περιοχή Εγκατάστασης ΥΑΠ, που βρίσκεται εντός της ΠΟΑΥΑΠ που έχει λάβει Άδεια Έρευνας ΥΑΠ και για την οποία επιθυμεί την εγκατάσταση Έργου ΥΑΠ. 

–    Για την επιλογή του Επενδυτή ΥΑΠ και την χορήγηση λειτουργικής ενίσχυσης, κριτήριο θα είναι η χαμηλότερη τιμή προσφοράς σε ευρώ ανά μεγαβατώρα, για την αποζημίωση της παραγόμενης ενέργειας από το Έργο ΥΑΠ που αναπτύσσεται εντός της συγκεκριμένης Περιοχής Εγκατάστασης ΥΑΠ.

–    Ο συμμετέχων που θα επιλεγεί από την ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών για συγκεκριμένη Περιοχή Εγκατάστασης ΥΑΠ θα έχει το αποκλειστικό δικαίωμα για την αδειοδότηση, ανάπτυξη και εκμετάλλευση του Έργου ΥΑΠ εντός της Περιοχής Εγκατάστασης ΥΑΠ (Επενδυτής ΥΑΠ).

Επιπλέον σύμφωνα με τη συνοδευτική έκθεση :

Με τα Κεφάλαια B’, Γ’ και Δ’ απλοποιούνται οι διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης και ελέγχων, αποσαφηνίζονται οι επιτρεπόμενες χρήσεις γης στις προστατευόμενες περιοχές του Δικτύου «Natura 2000» και ρυθμίζονται ζητήματα των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών, καθώς και του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ) και του Πράσινου Ταμείου για την ενίσχυση του ρόλου τους στην προστασία του περιβάλλοντος.

Με τα Κεφάλαια Ε’ και ΣΤ’ επιδιώκεται η ενίσχυση της δασικής προστασίας και συνακόλουθα του πυροσβεστικού σώματος.

Με το Κεφάλαιο Ζ’ επιτυγχάνεται η επιτάχυνση της διαδικασίας οριοθέτησης μικρών υδατορεμάτων, η προώθηση κλιματικά ουδέτερων και έξυπνων πόλεων, η εγκατάσταση Κέντρων Υψηλής Τάσης (ΚΥΤ) για την υπογειοποίηση καλωδίων, απλοποιείται η διαδικασία έκδοσης οικοδομικών αδειών, ενοποιούνται οι πράξεις της διοίκησης που αφορούν στην επιτάχυνση του Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής, και ρυθμίζονται όροι δόμησης για την κατασκευή έργων κοινόχρηστου πολεοδομικού χαρακτήρα.

Με το Κεφάλαιο H’ θεσπίζεται για πρώτη φορά θεσμικό πλαίσιο για τη ρύθμιση της δραστηριότητας ερευνών και ανάπτυξης Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων στις περιοχές όπου η χώρα μας ασκεί κυριαρχία ή κυριαρχικά δικαιώματα σύμφωνα με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το δίκαιο της θάλασσας που κυρώθηκε με τον ν. 2321/1995 (Α’ 136).

Με το Κεφάλαιο Θ’ προβλέπεται ο καθορισμός των όρων, του τρόπου και της διαδικασίας χρηματοδότησης, από εθνικούς και ενωσιακούς πόρους, έργων υποδομών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, απλοποιείται η διαδικασία κατασκευής κρίσιμων για την ανάπτυξη του Διασυνδεδεμένου Δικτύου έργων υποδομής και εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας, επιταχύνεται η ολοκλήρωση των εργασιών επί υφιστάμενων εγκαταστάσεων ή για την κατασκευή νέων ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων και οι υποχρεώσεις των διαχειριστών για την κάλυψη των στόχων ενεργειακής απόδοσης της χώρας.

Με το Κεφάλαιο Ι’ ρυθμίζονται ζητήματα κυκλικής οικονομίας, επαναπροσδιορίζονται οι αρμόδιες αρχές ελέγχου της εφαρμογής των ρυθμίσεων του ν. 4736/2020 (Α’200) για τα πλαστικά μιας χρήσης, οι αρμοδιότητες ελέγχου, οι κυρώσεις και τα πρόστιμα, γίνεται ορθή αποτύπωση της ονομασίας με βάση τον σκοπό του στο τέλος αξιολόγησης, διευκρινίζεται ο τρόπος μέτρησης της επίδοσης των συστημάτων διαχείρισης συσκευασιών, προσδιορίζεται το χρονικό διάστημα τήρησης αρχείων για επικίνδυνα απόβλητα, γίνεται ορθολογικότερος προσδιορισμός των χώρων συλλογής αποβλήτων από Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) σε διακριτά ρεύματα, και διευθετούνται θέματα οργάνωσης του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ.). Με το Κεφάλαιο ΙΑ’ προβλέπονται διατάξεις για την βιώσιμη ανάπτυξη επιμέρους δραστηριοτήτων, νομοτεχνικές βελτιώσεις και προσθήκες συνεπεία του ν. 4951/2022 (Α’ 129) και άλλες επείγουσες περιβαλλοντικές διατάξεις.

Κατεβάστε εδώ το Σχέδιο Νόμου

Επισκέψεις: 24

Δημοσιεύστε το αν σας αρέσει